Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så er den her: Ny Colt ”Det er alltid en viktig begivenhet for en bilprodusent å lansere et nytt produkt. For oss er denne ekstra viktig, fordi den symboliserer endringene ved selskapet vårt” sa Rolf Eckrodt, Mitsubishi-sjefen, da han presenterte den nye Colten i dag tidlig. |
||||||||||||||||
Det han refererte til var at Colt var mer enn en ny bil, den er det første nye produktet fra et selskap som igjen må opptre, uten skyggen av to år gamle skandaler hvilende over seg. Det å få en suksess med den nye Colt’en er ikke bare forretningsmessig vitalt, det vil også være et signal om at nå er alt bra.
Colt er nemlig meget mer enn bare enda en bilmodell i Japans tetteste og tøffeste segment, den bærer selskapets mest tradisjonsrike modellnavn, et navn som er så viktig at bilene i sin tid het Colt og ikke Mitsubishi. Colt Motor, var navnet på mange av Mitsubishi-selskapene rundt i verden i sin tid. Ikke aner jeg hvilken generasjon dagens nye Colt er. 8. eller 9. tenker jeg. Den første dukket i alle fall opp i begynnelsen av 60-årene, da de sakte og sikkert jobbet seg ut av etterkrigstidens mikrobiler. Dagens nye Colt får en helt annen betydning. Dels skal den bli en stor faktor hjemme, rett mot Yaris og Jazz, men den skal også bli en global bil. Under det nye skallet har vi også en helt ny plattform, som blant annet skal danne grunnlaget for den fireseters Smart-bilen som kommer om to års tid. Nå kan det vel sies om den nye Colt’en at utseendet ikke er like dramatisk nytt som det som er under. Designerne har gått for en ganske forsiktig linje, Funky, sånn som en del av de japanske konseptbilene de siste årene, kan man vanskelig kalle den. Men her har vi noe som skal rett inn i den store stimen: 7.000 biler/mnd i snitt over bilens fem-års levetid, er det målet Eckrodt ga. Ambisiøst, Mazda sa det samme da de lanserte Mazda2 i august. Der ligger de allerede godt under. Men nå har Mitsubishi utstyrt den nye bilen sin med en rekke unike elementer. Alt fra at kjøperen kan velge mellom forskjellige former på setene og forskjellig plassering av koppe-holderne, uten at det skal gå ut over leveringstiden, til en 24-timers veitjeneste – som er ganske ukjent i Japan til nå.
Hvordan aksjemarkedet vil ta imot den nye bilen blir ikke enkelt å se, for i morgen skal Mitsubishi presentere resultatene for første halvår, og det kan forkludre bildet betraktelig. Men alle er enige om at det skal mer enn en modell til for å sikre Mitsubishis fremtid.
|