Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel hiver seg på CC-bølgen Mange ønsker seg en cabriolet som også kan benyttes vinterstid. Jo da, hardtop kan leveres til de fleste roadstere, men det er da mye enklere å ha den innebygget. |
||||||||||||||||
Mercedes har hatt sin SLK med denne løsningen i en årrekke, og da de i fjor lanserte sin nye SL hadde også den sammenleggbart ståltak. Peugeot fulgte etter hvert etter og 206CC ble vel den første ”folkebilen” med denne løsningen. Til nød har den også plass til et par baksetepassasjerer, bare de er små nok. Og nylig, da Nissan lanserte sin nye Micra, hadde de også snekret sammen en prototype med elektrisk drevet ståltak.
Nå vil også Opel kaste seg på CC-bølgen, det vil si Coupé og Cabriolet i én og samme bil. De har sluppet sitt første offisielle bilde av denne artige, lille coupé-cabrioleten som skal introduseres i 2004. En ren toseter med elektrohydraulisk drevet ståltak. Den kraftige frontruta vitner om bæreevne ved et eventuelt rundkast, og bak de to passasjerene sitter elegante, forkrommede bøyler. ”Bilen er en viktig brikke i vår målsetning om at nisjeprodukter skal utgjøre 20% av produktmiksen,” sier Opel-sjef Carl-Peter Forster.
Bilen er foreløpig navnløs, den har smekre linjer men er langt fra like radikal som Frogster fra fjorårets Frankfurt-utstilling. Når den en dag er på markedet vil den sikkert også konkurrere mot Fords nye StreetKa, skjønt den får du bare med kalesje. Det er franske Heuliez som skal stå for produksjonen, og dem kan du lese mer om i vår serie om bilmerkenes historie.
|