Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Proton skal bli global I dag er Proton en liten produsent i Malaysia som eier Lotus og som hjemme er beskyttet mot den internasjonale bilindustrien av høye handelsbarrierer. Om fem år skal de være globale operatører, forsikrer de. |
||||||||||||||||
Proton presenterte nylig en ny bil. Arena heter den, en pickup med personbilkarakter. Cross-over ville man kalt den i California. Den heter Arena og er bygget på den forholdsvis nye Wira som imidlertid har ganske mange gamle og slitne komponenter ombord. Men stylingen er frisk og selve ideen er ganske radikal for Proton, som til nå har bygget ganske trauste, solide modeller for et sultent hjemmemarked.
Når man hører at Arena finnes i tre varianter: Freestyle, Sportdeck og Fastback begynner vi å ane en at disse bilene ikke først og fremst er beregnet for landsbygda. Arena er antakelig en del av Protons nye spirit. ”Den neste generasjon Proton skal bli radikal, noe helt annet enn det dere venter. Bilene skal bli spennende og tiltrekkende” sa Tengku Mahaleel Tegku Ariff, sjefen for dagens Proton, da han viste frem nye Arena. Og føyde til at ”vi har jo det aller meste, bortsett fra en Merkevare. Men der kan jo løsningen vår hete Lotus. Høy ytelse og gode kjøreegenskaper kommer derfor til å være ting vi skal konsentrere oss om.” Det han bygget opp til var å fortelle at Proton har en helt klar plan som blant annet forteller at etter 2006 skal Proton være plass i så mange markeder at de kan oppfattes som en global medspiller. ”Og da skal alle de gamle modellene, Wira, Saga, Pesona, Putra, Perdana og hva de heter alle sammen, være faset ut og et nytt modell-program skal være på plass”. I dag vet vi at av de 1200 teknikerne og ingeniørene hos Lotus er det ikke få som jobber med en ny van, en ny MPV og en ny mini for eieren sin. Dessuten er Forskings- og Utviklingsfolket der sterkt opptatt med produksjonsteknologi. Protons nyeste fabrikk ble utviklet av Lotus-personale.
Proton antyder at i 2006 skal de ha en produksjonskapasitet på 500.000 enheter. Og vi kan antyde at representanter for minst fem norske bilimportører har for lengst vært i Kuala Lumpur, og i Proton City, for å knytte tettere kontakter med noe som helt klart kan bli en ny Hyundai.
|