Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen Diesel med Cayenne Ved presentasjonen av Cayenne i Jerez kunne Porsche-sjefen forsikre om at det ikke ville bli noen selvtenner under panseret på en Cayenne. Han fortalte også hvorfor: |
||||||||||||||||
”For en Porsche-kjører er noe av gleden ved kjøringen en kombinasjon av dreiemomentet og det turtallet det opptrer ved. Når en dieselmotor har nådd grensen er det nettopp da moroa i en Porsche begynner,” sa han.
Han hadde andre grunner også. For eksempel 150 kg mer vekt, og noe om rentabilitet – de fleste bilene hans skal jo selges i Amerika og Asia, og der er ikke diesel noe tema. Men det var kjøregleden han virkelig la vekt på. Hvorav vi nok kan slutte at Cayenne også kan bli en solid landeveisbil. 266 km/t er det i hvert fall ingen av dagens biler med terrengegenskaper som kan hamle opp med. (Hent frem en 35 år Lamborghini LM. Kanskje går den ikke akkurat like fort, men den låter bedre når den ikke gjør det.) Cayenne skal sørge for nye rekorder for denne fabrikken som bare gjør det bedre og bedre. Allerede nå er det godt over 25.000 bestillinger på den, det er mer enn hele første års produksjon. Bilen skal for øvrig introduseres den 7. desember, først hjemme, men det skal ikke ta lang tid før den er på plass alle steder der Porsche er representert. I USA, der de regner med å avsette halvparten av produksjonen, skal den selges fra midten av mars.
Wendelin Wiedeking ville imidlertid ikke si noe om en eventuelt fjerde Porsche-linje da han var i Spania heller. Men han sa at en beslutning i en eller annen retning ville bli tatt mot midten av neste år, og at han var sikker på at det ville være noe spennende i sportsvogn-utviklingen når vi skrev 2006. Men han si ikke hva – og også en forbedret 911 eller Boxster er jo ganske spennende.
|