Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny og kraftigere TT Audi har presentert en ny versjon av TT Coupé. 3,2-liters V6 og DSG gearing skal lokke nye kunder til å kjøpe bilen med et utseende du enten elsker eller hater. |
||||||||||||||||
Ny sekser I dag kan du velge mellom 180 og 225 hester i TT, begge basert på VW-gruppens populære 1,8T motor. Selv om sylindervolumet nesten fordobles på det nye tilskuddet i serien, går det ikke like ekstremt ut over hk-antallet. Skjønt 250 hester og et dreiemoment på 320 Nm i området mellom 2.800 og 3.200 omdreininger, høres svært så anstendig ut. Og det er nok til å gjøre 0-100 på 6,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men det at skalaen på speedometeret er forlenget opp til 280 gir vel en antydning om hva den som fjerner sperra kan forvente. V6-motoren benyttes også i andre av VW-konsernets biler, som Golf R32, New Beetle RSi, Phaeton og Touareg.
DSG Nytt i Audien er imidlertid en semiautomatisk 6-trinns gearkasse med betegnelsen DSG (Direct Shift Gearbox). Den gir deg muligheter for å kjøre helt automatisk med to forskjellige programmer, D for standard og S for mer sportslig kjøring. Men ønsker du maksimal utnyttelse av bilens sportslige egenskaper, skifter du manuelt via hendler bak rattet. Eksteriørt har TT 3,2 quattro fått en ny grill med større luftinntak. En forstørret hekkspoiler klistrer bilen til bakken ved høye hastigheter. Xenon-lys med titaninnkapsling er standard. Innendørs skiller den seg fra øvrige modeller via hendlene på rattet, gearspak omkranset av børstet aluminium og et speedometer med en skala som går til 280. Og selvsagt har Audi hatt fokus på det akustiske slik at de lover deg skikkelig gromlåt fra V6en. Den nye TT-varianten er leveringsklar neste sommer.
|