Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pininfarina runder millionen En eller annen gang i år – de er ikke sikre selv på når det var, nøyaktig – produserte Pininfarina sin bil nr. 1 million. For tiden er det to Peugeoter, to Alfaer og en Mitsubishi som produseres der, etter at Bentley Azur er avviklet. Neste år kommer Ford StreetKa. |
||||||||||||||||
Pininfarina er ikke flinke til å rapportere om sine produksjonstall, men Mitsubishi kan fortelle at av Pajero Pinin har det vært produsert 40.500 frem til siste årsskifte, og det har vært 86.000 Peugeot 406 Coupé, men så langt, bare 7.000 av 306 Cabriolet (6.000 i fjor, 1000 i 2000).
Men siden de begynte å telle, for ca. 70 år siden, har de altså produsert en million. Av disse har 60% vært cabrioleter, 30 prosent coupéer og de siste 10: ”andre karosseriformer”. Pajero havner utvilsomt her.
Disse tallene kom frem da selskapet åpnet sitt nye Engineering Center utenfor Torino, et anlegg som tydelig illustrerer hva de holder på med nå. Men selv om netto-omsetningen i år synker med kanskje 30% på grunn av lavere produksjonstall og karosserier som tas ut av produksjon, vil selskapets nettoresultat øke. Grunnen er en meget større andel konstruksjons-, utvikling- og beregningsjobber. Pininfarina har stolte tradisjoner her, de var for eksempel blant de første i Europa med en 1:1 vindtunnel som alle kunne leie seg inn å på. En rekke biler her i verden, som aldri har hatt noe Pf-stempel på seg kommer i realiteten fra dette kreative selskapet. Neste års StreetKa er et typisk eksempel. Ghia tegnet den, Pininfarina tok det rå konseptet og utviklet det hele frem til produksjon. At det også er de som virkelig skal produsere bilen gjør selvfølgelig oppdraget mer offentlig. Men jeg vet enda ikke om Volvos kommende C50 skal bygges i Italia. Derimot later det til at denne bilen, avløser for de mindre vellykkede C70-bilene, allerede er stylet ferdig hos Volvo, men at det er Pininfarina som skal utføre alle prosessene for at den skal bli produksjonsklar.
Hvor den skal produseres er vel fremdeles et åpent spørsmål. Spesielt nå som Udevalla-fabrikken eies av Renault som åpenbart vet å ta seg betalt for de få C70 som fremdeles går gjennom lokalene der.
|