Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først gjennom Sahara i buggy? At Volkswagen skal satse på Dakar-rallyet har vi fortalt deg tidligere. Men at de har bygget en buggy for løpet overrasker. Var det ikke Touareg de skulle profilere? |
||||||||||||||||
På Essen-utstillingen som holder åpent fra 28. november til 8. desember står en prototype ved navn Tarek på VW-standen. Den ble avduket på åpningsdagen av erfarne Jutta Kleinschmidt og VWs racing-sjef, Rudolf-Helmut Strozyk og skal benyttes i løpet som starter like over nyttår.
Tarek er utviklet av Volkswagen i samarbeid med Italdesign-Giugiaro. Rørchassiset med paneler i karbonfiber drives via bakhjulene av en 1,9-liters 4-sylindret TDI-motor som yter 218hk. Bilens vitale mål er 4,60m (L) x 2,20m (B) x 1,80m (H) mens akselavstanden er 3,06m. Den skal konkurrere i klassen med minstevekt på 1180kg. Jutta Kleinschmidt har med seg italienske Fabrizia Pons i kartleserstolen. Ytterligere to VW-biler starter i løpet, og disse skal ratte av belgiske Stéphane Henrard og tyske Dieter Depping. Mer informasjon om prosjektet finner du på den nyåpnede websiden www.Touareg-Dakar.com.
Gamle bobla var jo et yndet objekt for buggies, så det er kanskje derfor VW satser på denne klassen. Men, sier de, i 2004-løpet er det en spesiallaget Touareg som skal benyttes. I de to kommende løpene skal de bare høste erfaring for så, i 2005, å vinne det prestisjetunge løpet. Det er det også noen japanske produsenter som har til hensikt å gjøre, så VW vil neppe mangle konkurranse.
|