Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilsalget i november: Vink adjø til 90.000 Vi ønsket oss et novembersalg på litt over 7.000 nye personbiler for at årets total-tall skulle ende på over 90.000. Det endte på 6.781 – og det er vel mer enn tvilsomt om det blir solgt 6.602 biler i denne måneden. 2002 ender med andre ord på 80-tallet. |
||||||||||||||||
Tro det eller ei, men Toyota ble igjen det største personbilmerket. I november hadde de 15,1 prosent av markedet, akkumulert for hele året har de 15,9. I Europa har de under 5 prosent – hva er det de gjør som er så galt der og riktig her?
Men også andremann på listen, VW ligger over Europa-snittet. 10,3% der 12,4 her – og faktisk enda høyere i november. Til gjengjeld ligger de tre neste, Peugeot, Ford og Opel litt under det kontinentale tallet. Audi ligger imidlertid litt over, og Nissan grassat over. Volvo står også fremdeles sterkere her hjemme enn der ut mens Mercedes og Citroën, nr. ni og ti på listen, ligger under her hjemme. Corolla er toppmodellen også i november og samlet ligger den 1200 biler foran nestemann: Passat. Men i november tok jommen Golf (er ikke den snart ute på dato?) annenplassen fra storebror. 307 og Yaris holdt seg på sine plasser, mens Avensis gikk opp på sjette og banket Mondeo. Astra er også oppe på ti-på-topp listen i november, mens A4 ble liggende under streken. Ellers har jo bruktbilimporten allerede passert totaltallet for rekordåret 2000. Nå er vi oppe på 31.500 brukte, etter et novembertall på nesten 2.800. For det første betyr det at den virksomheten øker fremdeles, med 21 prosent i november, og for det andre betyr det at i siste måned tilsvarer det tallet 41 prosent av nybilsalget. Hva vi ikke vet, men som også kan vise seg å representere et litt skummelt tall, er hvor mange av månedens nesten 6.800 nye biler som er importert på utsiden av de etablerte importør/forhandler-kanalene.
Detaljene finner du som vanlig hos Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
|