Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota bygger for Seven-Eleven Mangfoldig bedrift denne Toyota Motor Corp. I tillegg til å øke markedsandelen i Europa med store jafs hver måned, levere brenselcellebiler til California, og bytte ut Formel 1 sjefen, skal de nå bygge butikker for Seven-Eleven. |
||||||||||||||||
Det er faktisk en ganske lang tradisjon i at bilfabrikker bygger hus. Bristol bygget modul-villaer i aluminium rett etter siste krig. Fremdeles kan du finne rester av dem blant trær og kratt ute på landet, med den nydelige Bristol-logoen i et av hjørnene.
I Japan har flere av de store fabrikkene hatt egne bygge-selskaper, ikke minst fordi de har hatt en tendens til å bygge hele bilbyer – de ansatte så ofte ikke mer enn fabrikken, fabrikkens bolighus, fabrikkens butikker, og – en uke i året – fabrikkens feriehotell. Hos Toyota Motor har denne avdelingen overlevd og er fremdeles så sterk at den kunne konkurrere om oppdrag for Japans største kjede av såkalte convenience stores. Hvilket selvfølgelig minner meg om Oslo Tingrett, dit en forhandler hadde dratt Shell fordi han mente seg usaklig oppsagt. Shell-representanten forklarte omhyggelig Shells nye konsept, og at denne forhandleren hadde motsatt seg fremskrittet. Spesielt var han visstnok motstander av Shells nye konsept med Convenience Stores. Der traff han riktig dommer, denne skrev nemlig alle kjennelsene på nynorsk! Så han spurte ganske skarpt om Shell kunne være så snill å oversette til norsk. ”Ja, altså – butikker som er tilgjengelige”, ble retten forklart. ”Skal ikkje alle butikkar væra det, då?” fikk han til svar fra dommeren. Exit flat Shell-representant. Men vi snakker altså om Seven-Eleven i Japan som planlegger 300 nye anlegg i løpet av de neste fire år. Det høres ut som en stor kontrakt, men Toyota skal ikke bare stå for vegger og tak, de skal også bruke sin tekniske utviklingsavdeling til å hente frem nye, energi-effektive kjøle- og fryse-anlegg for kjeden.
Og der følger de i fotsporene på et annet stolt navn i bilhistorien: Nash. Deres kjøle-avdeling het Kelvinator og var vel verdens ledende i sin tid. Den norske Nash-importøren overtok Kelvinator-agenturet i 1937, og het etter det Nash-Kelvinator (så vet du jommen det også!)
|