img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
LISTER
1950-åra var et stort tiår for britiske konkurransesportsvogner. Og suksessene til etablerte merker som Jaguar, Aston Martin og Bristol førte til at nye og ukjente konstruktørspirer satte i gang med både sports- og formelbiler. Folk som John Cooper, Colin Chapman – og Brian Lister.

Lister var født i 1926 og var arving til George Lister & Sons, som holdt til i Abbey Road i Cambridge og bl.a. produserte porter og gjerder av smijern. Her lærte Brian Lister seg tidlig sveising og mekanisk bearbeiding. Han tilhørte den generasjonen engelskmenn som var for ung til å delta aktivt i 2.verdenskrig, først i 1945 vervet han seg til RAF – fordi RAF gjennom sine amerikanske kontakter hadde militærband som kunne spille swing, og Lister ville mest av alt slå trommer i et swingband! I RAF lærte han seg også hvordan skrogskjeletter i fly var bygget opp av lette stålprofiler, og denne kunnskapen skulle han dra veksler på som racerbilbygger.

Det var under RAF-tjenesten Lister traff sin senere kone, som i likhet med ham selv var tent på bilrace, og rundt 1950 ble baneløp for alle tenkelige klasser arrangert hver helg over hele Storbritannia. Lister kjørte litt selv, først med en Morgan, deretter med en Cooper-MG. En dag kom en av øyrikets mer talentfulle hjemmemekkere, John Tojeiro, innom Abbey Road for å kjøpe stålprofiler til å bygge en sportsbil av.

Dette fremkomstmiddelet viste seg å være like raskt som det var stygt. Drivlinjen som besto av en 2-sylindret 1100 ccm JAP-motor og Jowett gearkasse hadde ikke mange kiloene å dra på. Tojeiro kalte bilen ”Asteroiden”, men selv om konkurrentene nedlatende kalte den ”Hemorroiden” skremte ikke dette Lister fra å kjøpe Tojeiros stygge andunge etter en tid.

Archie Scott Brown
Det var ved et sprintløp i 1952 Lister oppdaget en skotsk konkurrent som var nesten like rask som ham selv, til tross for at mannen kjørte en standard MG TD og dertil hadde store fysiske misdannelser, bl.a. altfor korte legger etter å ha gjennomgått flere operasjoner for å snu føttene ”riktig vei” og en manglende høyrehånd. Denne mannen het Archie Scott Brown, og Lister ble så imponert at han ikke kunne dy seg fra å låne ham ”Asteroiden”. Med denne vant Scott Brown umiddelbart sitt første race på Silverstone. Lister skjønte at han ikke hadde noen fremtid som racerfører. Han valgte å bygge sin egen racerbil i stedet - og Archie Scott Brown til å kjøre den.

I april 1954 sto bilen klar med Tojeiro-lignende rørramme, MG drivlinje, De Dion bakhjulsoppheng og et aluminiumskarosseri lakkert i mørk grønn farge med gul stripe. Det skulle bli Listers spesielle fargekombinasjon (senere overtatt av Lotus).

Men engelske løpsarrangører kviet seg for å gi Scott-Brown starttillatelse på grunn av den manglende handa hans, til tross for at han hadde kjørt race i tre år med utmerkede resultater og uten alvorlige uhell. Han fikk startnekt i Lister-MGens første race, British Empire Trophy for sportsvogner på Oulton Park, og gjennomgikk deretter to måneders karantene før han slapp til ”på prøve”. Likevel rakk Scott Brown å vinne fem race og å ta åtte andreplasser med Lister-MGen før Lister erstattet den med en kraftigere og penere bil med 2 liters Bristol-motor. Med denne vant Lister 13 løp og klasseseire i 1955, en av dem var Scott Browns seier i British Empire Trophy, racet som hadde igangsatt utestengingen av ham året før.

Maserati, Formel 2 og Jaguar
Brian Lister tilbød en ”produksjonsmodell” av Lister-Bristol fra 1955, beregnet på bilsportamatører. 16 stykker ble bygget. Men i løpssammenheng ville han videre. Så i 1956 bygget han en ny og lettere sportsbil, der fronten var ekstremt lav til å romme en motor, som for øvrig var hentet fra en Maserati A6CGS. I Scott Browns hånd(!) vant denne Lister-Maseratien flere løp, mens et forsøk på å bygge en Lister Formel 2 falt uheldig ut. Som i Listers andre biler var frontmotoren plassert så nær bilens midtparti som mulig, men i formelbilens tilfelle førte dette til at selv Scott Brown så vidt fikk plass til bena! Han hatet hele F2-prosjektet, og selv om Lister fortsatte å utvikle bilen fram til 1958 fikk han aldri noe konkurransedyktig ut av den.

Annerledes gikk det med sportsvognene. I slutten av 1956 kunngjorde Sir William Lyons at han ville nedlegge Jaguars fabrikklag fordi de ville legge alle krefter i å tilfredsstille etterspørselen på seriebilene. Lister var straks frampå, sikret seg avtale til å kjøpe og modifisere Jaguars tiloversblevne D Type-motorer, og bygget en noe større bil for å få plass til dette maskineriet. Bilen var, som forgjengerne, beregnet utelukkende for engelske baneløp og var derfor ikke utstyrt med lykter eller sittebrønn og frontrute for 2 personer, slik reglene i europeiske sportsvognrace krevde.

Den første Lister-Jaguar ble en suksess og tok fire store seire på engelsk jord i 1957. Av de 14 løp og heat Scott Brown startet i, vant han 11, blant annet sitt andre British Empire Trophy på Oulton Park. Dette førte til sterk interesse for Lister-Jaguar utenfra, og i all hast ble det improvisert lykter og frontruter for internasjonal innsats.

Ut over Englands grenser
Til 58-sesongen utviklet Lister et nytt karosseri med høyt ”akterdekk” og som fra starten av hadde toseters brønn og frontlykter. Karosseriet kunne leveres i aluminium eller i magnesium, fabrikkvognene var utstyrt med sistnevnte alternativ. Det er denne Lister-Jaguar som i dag regnes som ”klassikeren” (kun 18 stykker ble bygget, de fleste i aluminium).

Fra nyttår dro Scott Brown til New Zealand der han vant to løp, fortsatte til USA der han krasjet med Gendebiens Ferrari, så tilbake til England, og derfra ut på kontinentet for å kjøre sportsbilracet på Spa-Francorchamps 18. mai. Scott Brown glemte maskoten sin hjemme, en svart tøykatt med blått Cambridge-skjerf. I løpets 6. runde, mens han ledet tett foran lagkameraten Masten Gregory, vannplanet Scott Brown inn i Seaman-svingen like før La Source (der startområdet er i dag), sneiet minnesmerket over Dick Seaman som hadde omkommet der i et flammehav i 1939, og foretok en gruoppvekkende reprise på sin landsmanns ulykke 19 år tidligere bortsett fra at Scott Brown ikke ble klemt fast i det overtente magnesiumskroget. Men han ble trukket vekk for sent.

Likevel henvendte flere berømte privatlag som sverget til Jaguar D-type seg til Lister for å fornye materiellet sitt. Blant disse var skotske Ecurie Ecosse og det belgiske Ecurie Nationale Belge. Sistnevnte omrokerte Listers egne racingfarger ved å lakkere bilene gule med grønn stripe.

Enda mer oppmerksomhet fikk Lister ved at de ledende amerikanske sportsbilbyggerne Briggs Cunningham, Carroll Shelby og Lance Reventlow hver for seg tok turen over Atlanteren for å kjøpe lettvektsprodukter fra Abbey Road. Bare Reventlow ombestemte seg – han var sikker på at han kunne bygge sin egen ”Scarab” enda bedre.

Cunningham var på den tiden Jaguar-importør for den amerikanske østkysten og hadde nettopp nedlagt sin egen bilproduksjon. D-Typenes konkurrenter begynte å bli for sterke, så Cunninghams team ble basert på Lister-Jaguarer for å profilere Jaguar i USA. Resultatet ble som i Europa: Rent bord i kortere løp og brutte langdistanseløp. Walt Hansgen vant det nasjonale USA-mesterskapet for sportsvogner med biltypen. Shelby og hans kompanjong Jim Hall (mannen bak de senere så revolusjonerende Chaparral) droppet for sin del Jaguar-motorene i sine 7 eksemplarer til fordel for Chevrolet-åttere.

Nedtur
Listers biler ble utstyrt med et helt nytt strømlinjekarosseri i 1959. De var utarbeidet av flyingeniøren Frank Costin (bror av Mike som senere utgjorde den ene halvparten av Cosworth). Men disse bilene var ett tilbakeskritt prestasjonsmessig, i tillegg til at konkurrentene ikke bare hadde mer pålitelige motorer, men også så smått begynte å plassere dem bak førerne. Av de 15 som ble bygget fikk bare fem Jaguar-motorer, resten Chevrolet. Hansgen vant likevel årets US-mesterskap for sportsbiler med Cunningham-eide biler av denne typen.

Å erstatte Scott Brown som førstefører ble Listers store bøyg. Flere var innom, som den doble Le Mans-vinneren Ivor Bueb og det unge, skotske talentet Jim Clark. Men for Clark ble Lister en mellomstasjon – i løpet av året sikret han seg Formel 1-kontrakt for 1960-sesongen. Bueb ble livstruende skadet etter å ha bli kastet ut av sin Cooper-Borgward i et Formel 2-løp på Clermont-Ferrand 26.juli, tre dager etter at Brian Lister hadde kunngjort at merket ville trekke seg fra bilsport etter 59-sesongen.

Siste halvdel av 50-åra var slaktetid i racerkjørernes førstedivisjon. Uken etter Buebs krasj trente de andre Lister-kjørerne på Brands Hatch, og en av dem krasjet så alvorlig at Brian Lister valgte å trekke laget fra selve løpet. På vei hjem til Cambridge hørte han på nyhetene i bilradioen at Bueb var død som følge av skadene uken før, og at Frankrikes største fører Jean Behra hadde omkommet samme dag i et sportsvognrace på Avus-banen i Berlin.

For Brian Lister var det nok. Han ville ikke vente til sesongslutt, men trekke seg ut av bilsporten der og da. 21. august annonserte Lister alt han hadde av biler, deler og verktøy pluss transportbilen til salgs gjennom en annonse i Autosport. Han hadde rukket å bygge 34 biler med Jaguar- eller Chevroletmotor. Etterpå flyttet han virksomheten ut av byen og gikk over til å produsere pakkemaskiner for matvareindustrien.

Gjenfødt med logo-komplikasjoner
27 år senere begynte ingeniøren Laurence Pearce i Leatherhead i Surrey å modifisere Jaguars XJS-coupeer i forbindelse med en serie løp for Jaguar sportsbiler som ble kalt Lister Challenge. Pearce kontaktet Brian Lister i håp om å få benytte det velkjente, hederskronede og Jaguar- assosierte familienavnet til bilene sine, og fikk Listers velsignelse.

Verre var det å få benyttet den gamle Lister-logoen. Den opprinnelige logoen dukket opp i 1955 og viste noe som så ut som en trearmet stjerne av tre krumsabel-lignende armer med en ring rundt. Det har ikke lykkes artikkelforfatteren å finne betydningen av denne logoen, da ikke engang fabrikkens informasjonsansvarlige vet svaret. En mulighet er at den opprinnelige logoen ikke har noe med sabler å gjøre i det hele tatt, den kan for eksempel forestille en vindtunnel-vifte. Lister benyttet nemlig vindtunnelene til Lucas da de utformet karosseriene fra den Bristol-motoriserte utgaven og senere.

Uansett: Da Lister ble gjenfødt i 1986 syntes Daimler-Benz at logoen lignet så mye på Mercedes-Benz-stjernen at de fikk stoppet Lister fra å gjeninnføre den. Dagens Lister-logo viser derfor tre horisontalt stående krumsabler på gul bunn med en grønn ring rundt, så de opprinnelige racing-fargene er i det minste videreført.

90 Lister-Jaguarer basert på XJS ble bygget i årene 1986-1993, alle med Jaguars V12-motor boret opp til 6 eller 7 liters volum og med modifiserte bremser og hjuloppheng. I tillegg bygget bedriften i 1990 10 replikaer av 50-åras Lister-Jaguar som markering av George Lister & Sons 100 års firmajubileum.

I 1991 presenterte firmaet en 4-seters monocoque-bygget GT-coupé i aluminium og karbonfiber, utstyrt med frontmontert 7-liters Jaguar V12-motor på nærmere 600 hk og 6-trinns Getrag gearkasse. Bilen fikk navnet Lister Storm og fra 1993 til 1998 ble den bygget i 17 eksemplarer, hvorav 14 til gatebruk. En av de første kundene var den formodentlig rikeste nålevende person i verden, Sultanen av Brunei, som hevdes å ha vært svært fornøyd med kjøpet.

Lister Storm ble toer i det europeiske GT1-mesterskapet i 1998 og vant både GT1- og GT2-kategorien i det britiske GT-mesterskapet året etter. I sterk konkurranse med to Dodge Viper-team sikret de seg i 2000 endelig VM-tittelen for FIA GT. Påfølgende år ble de nummer 3 mens de i 2002-mesterskapet knep 2. plass bak Larbre Competition.

Og Brian Lister selv? Han trekkes til stadighet fram til heder og verdighet igjen. Så sent som primo november 2002 var han Historic Sportscar Racing Ltd.s æresgjest ved Grand Am-racet på Daytona International Speedway i Atlanta, med masser av heat for historiske sportsbiler som oppvarming….

BILDEGALLERI: (Klikk for store bilder)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer