Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tysklands TVR får tak over hodet Tyske Wiesmann har lenge bygget ganske interessante roadstere, med lett retro-design og formidable prestasjoner. På Essen-messen viste de prototypen på en ny modell, Wiesmann GT. |
||||||||||||||||
Den nye Wiesmann-utgaven, som skal i produksjon i løpet av fjerde kvartal av 2003, har et utseende som helt klart er inspirert av den velkjente Roadsteren. Men alt som ligger under skallet er basert på fabrikkens Renn-GT, en ren konkurransemodell, som blant annet har deltatt på 24 timers løpet på Nürburgring.
Chassiset er bygget opp av aluminium, karosseriet er et bygget opp i kunststoff som er forsterket med forskjellige typer fibere der det trengs, og akkurat som på Roadsteren kommer motoren fra BMW. Men mens den åpne bilen, som neste år kan feire ti års jubileum, bruker en av rekkesekserne fra München, enten den på 3 liter eller den på 3.246 ccm, er det gjort plass til en V8 motor på 4398 ccm og 333 hk i den nye GT. Seks trinns gearkasse (enten manuell eller automat) og en vekt på under 1200 kg er med på å produsere en nulltilhundre-tid på 4,6 sekunder.
Karosseriet ser da ganske tøft ut det også. Hekken kan minne om de gamle boblete amerikanske sportscoupeene som glade amatører bygget i 50-årene, men det er jo også preg av moderne biler som Chryslers Crossfire her. Og ser du lenge nok vil du sikkert også kunne finne trekk fra gamle Pininfarina Ferrarier eller Zagato-Astoner her. Og til slutt koker det ned til at brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann igjen har gjort en meget ryddig jobb.
|