Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sikkerhets-nytt fra Nissan Mens Toyota og Honda slåss om å være først ute med brenselcelleteknologi som kan gjøre hverdagsbilene rene om 25 år, kommer Nissan stille og rolig og presenterer oss for detaljer som kan gjøre hverdagsbilen sikrere for oss alle om noen få år. |
||||||||||||||||
To spennende nyheter blir presentert av Nissan denne uken. Den første er en infrarød føler, den andre er en sikkerhetssele som reagerer på at du reagerer.
Infrarød føler er kanskje ikke nytt, men den Nissan presenterte er av en helt ny oppbygging, slik at den bare koster en tusendel av dagens kost, forteller fabrikken. Det betyr at de kan legge inn disse følerne en rekke steder i bilen der man tidligere ikke hadde råd til å bruke slike. For eksempel for å varsle om personer i dødsoner, eller måle passasjerers og førers posisjon i forhold til ”normal” for å styre airbags eller advare mot at noen holder på å sovne. Styring av varme/ventilasjon er en annen mulighet, eller den kan være koblet til en tyverialarm som reagerer nå den føler en inntrengers kroppsvarme. Nissan sier at bruk av denne detektoren kommer til å bli en integrert del av alle fremtidige produksjonsmodeller, helt ned til den billigste Micra, og ikke danne grunnlaget for kostbart ekstrautstyr. De sa også at om en to tre år var de klare til å selge produksjonslisensen til andre bedrifter også, ikke bare bilfabrikker men også for eksempel produsenter av sikkerhetsutstyr og alarmer. Den andre innovasjonen er en strammeinnretning for sikkerhetsselen som man regner med kan redusere dødsfall og tunge skader med så mye som 25%. Det er mange systemer som strammer opp selen i det man nærmer seg en kollisjon, problemet er at mange selestrammere reagerer for sent. Det nye Nissan-systemet benytter blant annet bevegelsen av bremsepedalen til å avgjøre om det nærmer seg en kritisk situasjon. Siden det ikke skal brukes en liten eksplosiv ladning for å stramme beltet, betyr det at det ikke spiller noen rolle om det blir strammet en gang for ofte. Da kan det bare slakkes igjen, og la seg stramme om igjen neste gang når det virkelig smeller. Nissan sier ikke bare hvor mange nye modeller de skal lansere i løpet av de neste femten år, de sier også at de skal halvere dødsfall og tunge skader i sine biler innen 2015.
Og for ordens skyld: Nissan driver også med brenselceller. Nå har de fått godkjent sin X-Trail BC-bil som de regner med å begynne å selge en gang neste år.
|