Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Jazz-variant Denne sa du hei til for en måned siden, den gang som City fra Thailand. Men nå er bilen klar også for solens land, der den får betegnelsen Fit Aria. |
||||||||||||||||
Slektskapet med Fit, bedre kjent som Jazz hos oss, er innlysende. Men i Asia er det mange som foretrekker 3-boks sedaner fremfor kombikupéer og derfor tilbys småbilen også i denne karosseriformen. Den skal inn i Honda Small Box serien som fra før inneholder Fit, Mobilio og Mobilio Spike. Plattformen den deler med de andre småbilene har bensintanken sentralt plassert, et godt utgangspunkt for et rommelig og fleksibelt interiør.
Fit Aria får to alternative motorer på henholdsvis 1,3 og 1,5 liter og den kan leveres med drift på framhjulene eller på alle fire. Gearkassen er av CVT-typen med 7 trinn og kan styres hel- eller semi-automatisk. Honda lover at begge motorene er svært gjerrige og skal klare seg med rundt halvliteren på mila. Det er ganske utrolig hva Honda har fått puttet inn i det kompakte skallet. Bagasjerommet, for eksempel, rommer hele 500 liter, og det er mer enn en Passat tar! Seteløsningene er fornuftige. At baksetet kan legges med i forholdet 60:40 er vel ingen bombe. Men når vi forteller at også forsetet kan legges flatt slik at du får med deg gjenstander med en lengde på 2,71 meter begynner det å bli litt spesielt for en kompaktbil. Og bretter du baksetene riktig får du en effektiv høyde fra gulv til tak på 1,24 meter.
Honda planlegger å selge 2000 biler i måneden på hjemmebane, og hos oss er nok markedet for kompakte sedaner for lite til at Honda Norge finner det interessant å ta den hjem.
|