Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Måkevinger på 3-serie: bare starten Det tyske ombyggingsfirmaet Hamann hadde vel en av de mest dramatiske debutantene med seg til Essen-messen. Las Vegas Wings, het av en eller annen grunn prosjektet, at dørene ble åpnet opp og ut som vinger var bare starten på fantasien. |
||||||||||||||||
Men for å gjøre unna dette dramatiske elementet først. Dørene var ikke de tradisjonelle måkevinge-typene som er festet i taket. Her ser det ut som de sitter fast i en massiv hengsel, ikke ulikt den som ”vår” Spyker fra bilutstillingen på Lillestrøm hadde. Dermed svinger døren både utover og oppover og hva som helt er poenget er ikke lett å se. Men det ser selvfølgelig helt annerledes ut, gir glimrende muligheter for eksponering av adekvate støtter, og vil selvfølgelig kreve at du bygger garasjen din større, både i bredde og høyde under taket.
Men her er det selvfølgelig et unikt poeng ved denne bilen, som for øvrig er helt basert på BMWs 3-Serie, eller riktigere er det kanskje å si M3. Men før vi ser på hvorfor den har en toppfart på over 300 km/t er det verd å merke seg enda en visuell spesialitet. Deler av panseret er ikke bare utstyrt med en pukkel – den er for ordens skyld gjort transparent, slik at man kan se detaljer fra fyrrommet som ligger under. Og de delene som er mest synlige er selvfølgelig gjort dramatiske både i form og farge, så selv når bilen står så stille at du virkelig kan studere detaljene, vil du kunne forstå at dette er kjapt. Og det er det – drivlinjen er hentet fra en M5, men motoren er selvfølgelig omhyggelig omarbeidet. Ikke bare for å gi flere krefter, men også for å finne plass til V-åtteren i Tre-seriens forholdsvis trange hybel. Motorfester er gjort om, bunnpanna er blitt en helt annen, og panseret er ikke den eneste blikkdelen som er utstyrt med nytt hull for at ekstremiteter skal få plass. Resultatet er blant annet 485 hester ved nesten 7.000 omdreininger. En 40 prosent sperre i diffen er nok på sin plass når 555 kpm slippes løs gjennom den sekstrinns gearkassen, som for øvrig også er utstyrt med en Hamann-finesse som gjør skiftebevegelsene mye kortere enn i originalutgaven. 4 sekunder til 100, 13 til 200 hører også med i denne avdelingen. Selvfølgelig er det også full pakke på opphengning og hjul, og interiøret er som ventet sterkt preget av vulgærmansk. Veldig. Hvem som synes at karbon-overflater sammen med turkis og svart er lekkert tør jeg ikke tenke på. Men eksternlakken er spennende, LiquidSølv Metallic heter den, men det er en farge du egentlig ikke aner hva er, den endrer seg voldsomt med hvordan lyset faller inn.
Drømmebilen? Hamann ber i så fall om 280.000 Euro.
|