Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brera skal bygges! Fra Bologna-utstillingen fortelles det at Italdesign har fått kontrakt med Alfa Romeo, om å utvikle Brera til produksjonsmodell. Den skal etterfølge GTV i 2005. Verden smiler. |
||||||||||||||||
Brera, husker dere sikkert, var sensasjonen på Geneveutstillingen i mars. Italdesign hadde bygget en konseptbil som bare var nydelig. Ganske enkelt vakker. Og, viste det seg når vi gravde litt, det var mesteren selv, Italdesign-grunnleggeren, ex-Fiat, ex-Bertone, ex-Ghia geniet Giorgetto Giugiarro som selv hadde hentet frem tegnestiftene og skisset den. Godt gammelt Torino-håndverk, midt inne i Hi-Tech miljøet til Italdesign, der det jobber 1100 personer og summer og går i verdens tyngste elektroniske design verktøy.
Ved Geneve-tider var beskjeden kategorisk. Bilen hadde ikke noe med Alfa å gjøre, og ville ikke bli bygget. Et øredøvende pressehyl gjorde nok sitt. For nå har altså Italdesign fått beskjed om å utvikle den til produksjonsklar modell, på den nye 939-plattformen, som Alfa utvikler sammen med Opel. Og det hele skal være klart til 2005/2006. Giugiaro selv sier at det sikkert ikke blir problemer med å holde produksjonsmodellen helt innenfor rammen av originalen selv om vesentlige detaljer som for eksempel de oppoveråpnende dørene ikke engang er skikkelig beregnet enda. Breras spennende drivlinje, i realiteten full Maserati V8 pakke, med flipp-flapp gear blir nok heller ikke benyttet. V6 motoren på inntil 3,5 liter med oppunder 300 hester blir nok grensen her. Det blir også fortalt fra Bologna at Italdesign skal utvikle enda tre modeller for Alfa. Den nye 156, også som stasjonsvogn, og den nye Spider. Dersom det stemmer er det ganske mye i det vi trodde tidligere som ikke stemmer. Det betyr ingenting, så lenge Brera er sann.
Ingen grunn, forresten, til ikke å minne om at BIL vel var det første bladet i verden som kunne gjengi Brera i fart. Etter at Italdesigns folk hadde jobbet hele natta for å få elektronikken til å være enig i at det hadde vært morsomt om det gikk an å engasjere et gear, var vi ute på den aller første turen med fremmede om bord, ved villa d’Este på vårparten. Du leste om det i BIL nr. 6 (juni 2002). Det blir ikke siste gang du ser det for første gang der – eller her.
|