Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forsinket SLR Det forlyder nå at superbilen til Daimlerchrysler, C 199 som den heter, blir forsinket. Med i hvert fall et halvt år. I denne forbindelse er det forresten et poeng at den ikke blir forsinket allikevel. |
||||||||||||||||
Hver gang vi har regnet med, høyt, at den nye SLR skulle presenteres på Geneve neste år, har miljøet vært preget av en fullstendig mangel på protester. Nå ser det ut som om bilen skal presenteres i Frankfurt, et halvt år etter.
Da er det klart man lurer på hvorfor. Og det antydes at det er den radikale kullfiber-teknologien som byr på problemer. Her bakes chassiset i autoklaver og det er et poeng at de forsterkende kullfiberne blir orientert slik at de gjør en optimal jobb. Teknologien kan brukes når vi snakker om en og en håndbygd ramme, men her snakker vi tross alt om bil som bør ha overlegne produksjonskvaliteter og som skal reproduseres i firesifret antall. 300 millioner Euro er investert i dette prosjektet, C 199 er intern-koden (hvorfor det er så lavt aner jeg ikke, den nyeste CL heter tross alt C 215) på den superbilen som McLaren utvikler, og skal bygge for sin Formel 1 kamerat, Mercedes. Hvor forsinkelsen ligger aner jeg ikke, men hos Mercedes insisterer de på at man ikke kan snakke om forsinkelse. ”Det eneste vi har sagt er at dette er en bil for 2003 – og det står vi fremdeles ved”. Men det har da vært stemmer som har antydet at de skulle få sin bil i mai – hva fortelles de nå? Bare for å minne om hva dette egentlig er. Vision SLR ble vist som en lukket prototype på Detroit-utstillingen i 1999, og som åpen i Frankfurt på høsten. Ansvarlig for design var pussig nok Franz Lecher. Pussig nok fordi han også var ansvarlig for F 300 Life Jet, Mercedes’ krengende trehjulig, totalt sprø kjøretøy, som tydet på at fyren hadde både stil og humor. Mens SLR-bilen ikke bare var enormt pompøs, den var også en stilforvirring av enorme dimensjoner. Etter å ha gravd viste det seg at her var fronten tegnet av Steffan Köhl, mens hekken var tegnet av Gordon Wagoner. Den gang ble det sagt at dersom den ville bli bygget ville den nok se ut som Wagoners hele veien. Det vet vi imidlertid ikke noe om enda. De prøvebilene McLaren har hatt uten på landeveien til nå ha alle vært påkledd et karosseri fra TVR Cerbera – da vet vi i hvert fall litt om dimensjonene.
Det er forresten en tradisjon hos McLaren, denne type kamuflasje. Da de før-produksjonstestet sin F1 brukte de karosserier fra Kit Car firmaet Ultima.
|