Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Th!nk som London-taxi? Det er ikke mye jeg vet om kjøperen av Th!nk, men skal man dømme etter den overveldende mengde informasjoner som er kommet ut etter gårsdagens melding, er det ikke meget Ford vet heller. Ellers hadde vi nok hørt litt mer enn at Kam Korp er et sveitsisk selskap. |
||||||||||||||||
Informasjonene om kjøperen er svært mangelfulle, men så vidt jeg forstår er dette samme KamKorp som overtok Metrocab for et par år siden. Metrocab er den andre produsenten av London-drosjer, med produksjon i Tamworth, en liten by der også Reliant ble produsert. Reliant var et annet håpløst prosjekt mot slutten, med sine trehjul merkverdigheter, men der var det ingen snill onkel som steppet inn. Så de sliter fremdeles med å finne et liv etter døden.
Metrocab fikk det imidlertid, takket være et selskap som het Kam Korp, som den gang var et Singaporeselskap som bestyrte en rekke mindre bedrifter i store deler av verden. De skal også ha vært store på venture kapital. De gjorde en del grep med denne etterhånden ganske daterte taxi-konstruksjonen. Blant annet la de inn en moderne Toyota dieselmotor og døpte den nye modellen til Metrocab TTT, samtidig som de flyttet produksjonen til Chiswick, rett utenfor London. Resultatet var blant annet at fra en produksjon på snaue 500 biler i 2000, det året de nye eierne steppet inn, var man nede på ca. 70 i fjor. En slags trøst var det kanskje at fra anlegget i Chiswick kunne man se over til AFN Ltd, nåværende Porscheforhandler for Nord London. Og hvis du tror dette ikke har noe med saken å gjøre så bare vent. Fordi – det vet de ivrigste brukerne av denne siten – jeg ikke er helt ukjent med Bristol, vet jeg også litt om AFN som var Frazer Nash produsenten før og etter siste verdenskrig. Og Aldington-brødrene, som sto bak den moderne Frazer Nash var også de som fikk Bristol i gang med bilproduksjon etter krigen. Lang og innfløkt historie, men faktisk med sammenheng til dagens Th!nk. Fordi de som hadde kontrakt på levering av el-biler til OL i Sydney for to år siden var Frazer-Nash. De kaller seg verdens største produsent av el-biler, og har mye rart å by på. Men har ingen blodsbånd med gamle Frazer Nash eller AFN, bortsett fra navnet – der de igjen har lagt på en bindestrek. Og hva får du hvis du bestiller kamkorp.com på web’en? Jo, nettopp! Sidene til Frazer-Nash! Dette har jeg visst siden jeg oppdaget at det stolte navnet, som representerte det muntre Chain Gang, en rekke Alpe-pokaler, engelsk etikett på førkrigs sports-BMW’er og masse annet propert, nå var overtatt av en el-drevet vits. Kamkorp Ltd, som imidlertid da var den europeiske armen av et selskap i Malaysia, kontrollerte Frazer-Nash, står det i notatene mine. Men vi er ikke ferdige enda, for dersom det er dette Kam Korp som også har overtatt Th!nk og som fremdeles driver restene av Metrocab, så besitter de fremdeles en formildende omstendighet, eller gjorde det sist jeg snakket med ham: Paul Grindley. Han er egentlig utdannet på den kommersielle siden og jobbet vel som Commercial Director hos Metrocab, men har en fortid i både Lotus, og før det i MGA. Et engelsk engineeringselskap der han jobbet sammen med blant andre Peter Horbury. Som altså var designsjef for Volvo, som nå er høyt oppe i Ford-systemet, som altså nå har solgt Th!nk til – hvem vet? Men hvis det er til de jeg tror så kan man si at mange ringer er sluttet, og at denne sandkassen, selv på global basis, egentlig ikke er så stor.
Så får vi se da, om Th!nk kan bli et alternativ eller et supplement til Metrocab.
|