Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Harley kjøper Ford-bane Det har tidligere vært et tett samarbeide mellom Harley-Davidson og Ford, blant annet med Pick-ups i Harley-farger og andre Harley-assosiasjoner. Ford hadde også, en periode, lyst til å være ’born to be wild’. Nå har samarbeidet slått ut på en annen måte, Harley har kjøpt en testbane av bilprodusenten. |
||||||||||||||||
Det er Fords testbane i Florida som nå er overtatt av tohjuls-produsenten i Milwaukee. Frem til nå har Harley hatt en ganske enkel bane i Talldega, Arizona, men dette nye tilskuddet kan vi nok se på som enda et bevis på at den amerikanske motorsykkelgiganten for alvor begynner å jobbe med teknikk og teknologi. Vi kan vel kanskje trygt slå fast at stil og meta-produkter har vært nærmere Harleys sjel tidligere, enn up-to-date teknologi.
Men med sterk hjelp fra Porsche, V-Rod, Buell-modeller som holder mot de mest eksklusive italienerne og andre utviklingstendenser har 100 års jubilanten vist at de faktisk begynner å følge med her også, og ikke lenger tenker å nøye seg med å være ledende på Soul. South Florida Vehicle Evaluation Center heter anlegget de nå har overtatt. Ford har brukt det siden 1985. Det er først og fremst en bane for høye hastigheter man finner der, pluss omfattende verksted- og laboratorie-fasiliteter i tillegg til en ganske avansert meteorologisk installasjon. Harley forteller ikke hva dette har kostet dem, eller hva de skal bruke anlegget til.
Ford har åpenbart solgt dette som ledd i å kvitte seg med ikke-kjerne-virksomheter for å skaffe hardt tiltrengte kontanter. Riktignok kan ikke en testbane kalles ikke-kjerne, men det er mer enn sannsynlig at Ford kan nøye seg med sine gjenværende anlegg både i Michigan og Arizona, pluss at det er jo mye de kan gjøre i Europa, Australia og Japan også.
|