Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Z8-avskjed med Alpina Det blir ikke gull av alt BMW gjør heller. Det er mulig de vil kalle Z8 en suksess, men bedømt etter levetid og volum er det vel ikke bare gloria? Ei heller ser den ut til å bli en mytebil slik forbildene 503 og 507 ble. Nå skal den dø, som en Alpina Roadster. |
||||||||||||||||
I januar skal en ny utgave av BMW Z8 debutere på årets første bilutstilling: den i Los Angeles. Bilen heter Alpina Roadster V8, og er et kamuflert forsøk på å selge de siste par hundre utgavene av Z8.
100 av dem skal sendes til markeder utenfor Nord Amerika, mens 450 skal selges der. Denne siste batchen er alle utstyrt med automatgear. Akkurat hvorfor de velger å kalle avslutningen for Alpina er ikke helt klart. Gearkassen hevdes riktignok å være Alpinas Switchtronic, med manualer på rattet, og motoren er litt trimmet. Men for dreiemoment lavt nede i stedet for at den får masse hester høyt oppe. Dette er den første Alpina som selges offisielt i USA, det er mulig amerikanerne nå får et litt skjevt bilde av hva Alpina egentlig står for. Det er vel også litt urettferdig at Alpina blir brukt som hjelp for å bli kvitt noe som nesten ikke selger. Det er bare så vidt modellen kommer over 500 registreringer i USA i år. Det skal godt gjøres at totalsalget for hele verden kommer over 3000 eksemplarer. Bilden debuterte som konsept i Tokyo 1997. Z07 het den da. Så møtte en rekke av oss produksjonsutgaven i den forrige James Bond filmen i november 1999. Allikevel tok det nesten et helt år før utleveringen til kundene startet.
Spør du BMW vil de sikkert si at bilen er en suksess, at den aldri var ment for noe høyere volum og at de lærte alt det som var nødvendig om aluminiums-strukturer, slik at de kunne gå rett på konstruksjon av den nye Rolls-Roycen uten å gå omvei om ny forskning eller kjøp av lisenser. Men allikevel, henrettelse etter snaue tre års levetid, det er ganske u-beemmwesk.
|