Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Generøse Porsche, GT3 er bare en av presangene Porsche har som vanlig vist seg gavmild før jul. Ikke bare forteller de alle som har ventet at det er en ny GT3 på gang fra mars. De gir også sine ansatte en måneds ekstra lønn og aksjonærene en god dividende. Da er det kanskje råttent å nevne at de også måtte tilbakekalle 35.000 biler. |
||||||||||||||||
For å ta baksiden først. Det dreier seg om 911-modeller bygget mellom 1994 og 1996 som tilhører 933-serien. Problemet betyr ingen sikkerhetsrisiko, men dreier seg om kabelisolasjon som kan svikte og som kan medføre tenningsproblemer, eller også problemer med katalysatoren og utslippsverdier. Porsche har et lite problem her, for såpass gamle biler er som regel borte fra originalkunden, og har kanskje også forsvunnet ut av fabrikkens servicesystemer, slik at ikke alle eierne kan nås direkte. Men de som får beskjed blir tilbudt en gratis kontroll på nærmeste Porscheverksted.
Så var det økonomien da. For å få gjort noe med årets overskudd - etter avsetninger og andre gode formål er den fremdeles på 800 millioner Euro - har generalforsamlingen vedtatt å gi en måneds ekstra lønn til alle ansatte, samt utbetale en ekstraordinær dividende på 14 Euro i tillegg til den ordinære på 2,94. Og så kom meldingen til noen av dem som skal sørge for overskuddet neste gang: I mars er den nye GT3 på plass hos forhandlerne i Tyskland, og snart etter i resten av Europa. 102.112 Euro skal den nye modellen koste, og for dette får man blant mye annet 61 hester mer enn i Carrera-utgaven. Jeg har ikke sett etter, men jeg tror at med 381 hester fra den flate 3,6 liters motoren er dette den kraftigste ikke-turbo gate-tillatte Porschen som noensinne har vært bygget. Kanskje også den med rød-feltet lengst til høyre. Her dukker det ikke opp før ved 8.200 omdreininger. Men så langt er det egentlig ikke nødvendig å dra den, alt ved 2000 omdreininger møter du 80% av det maksimale dreiemomentet, som for øvrig er på hele 385 Nm. Bilen vil få en toppfart på 306 km/t og vil servere deg 100 km/t etter 4,5 sekunder – tre tideler kjappere enn den ”gamle” GT 3 – og blant disse er slikt viktig. Null til 160 gjør den på 9,4 og til 200 og tilbake til null igjen tar det 19,7 sekunder. Du får med ekstra hjelp for å fikse dette. Først og fremst en kraftigere gearkasse med sterkt forbedret smøring og med mykere skiftebevegelser. Og de aerodynamiske hjelpemidlene på karosseriet skal gjøre det hele enda mer stabilt. Den regulerbare hekkspoileren er helt ny og også frontskjørtet er ny-designet. Begge deler er konstruert for max marktrykk, men allikevel er fremdeles luftmotstandskoeffisienten så lav som 0,3. Kjøreegenskapene er bedret, dels ved at tyngdepunktet er senket enda 3 cm i forhold til Carrera, og hjulutrustningen er også annerledes. 235/40 ZR 18 foran og 295/30 ZR 18 bak. Foran står det 8 ½ tommers brede hjul, bak er de på 11 tommer. Den gangen jeg lærte å tegne biler fikk vi alltid høre at store forskjeller på hjulene foran og bak var et signal på at her er det fundamentalt dårlige kjøreegenskaper som måtte kamufleres. Det har skjedd litt med chassisteknologi siden den gang.
Bremsene er selvfølgelig også oppgradert, seks potters kalipere og større skiver pluss det nyeste ABS-systemet, versjon 5,7 som gir en kjappere kontroll og bedre pedalfølelse. Som ekstrautstyr kan du få PCCB-skiver, som er standard på GT 2. PCCB? Porsche Ceramic Composite Brake, vel.
|