Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Transporter på vei VW har nettopp sluppet de første bildene av den nye Transporter-serien. Skjønt, Transporter… Av den opprinnelige Transporteren er det vel snart ikke mer tilbake enn forbokstaven. T 5 heter den nye serien internt. Multivan er det offisielle navnet. Og den skal debutere som personbil! |
||||||||||||||||
Det var vel i grunnen de amerikanske hippiene, Woodstock-generasjonen, som virkelig gjorde VW-Transporteren til en personbefordrer. Til da hadde det vært en varebil med seter og eventuelt campinginnredning. Men så fikk fabrikken virkelig øynene opp for minibus-konseptet og siden er det blitt mer og med persontransporter og mindre og mindre varebiltransporter.
Nå er altså den femte generasjonen på vei, og den skal få sin premiere, ikke på en vare- eller lastebil-utstilling, men på Geneve-utstillingen i mars. Som bildene viser er den omtrent like radikalt nytenkende i designen som en ny generasjon Golf pleier å være. Men man ser i hvert fall at det er en VW og ser man meget nøye etter finner man også noen endringer. Målene er 489 cm i lengden, mens tverrsnittet er nesten kvadratisk, 194 høy og 191 bred. Dette forteller også om et romtilbud du ikke får i en vanlig bil, og nye glideskinner i hele det flate gulvets lengde gir uendelige muligheter for å omarrangere interiør-detaljene. Sammen med skyvedører bak fordørene er vel dette blitt noe av det enkleste man kan leve med, på hjul. I første omgang er det to bensinmotorer og tre diesel som står på spek-listen. 115 og 230 hester med bensin (den største er en V6-motor), mens dieselmotorene gir mellom 105 og 174 hester. Det er en ny en blant dem, en femsylindret enhet på 2,5 liter. Seks trinns kasse, enten automat eller manuell, på alle med mer enn fire sylindre. Understellet er nytt hele veien, hvilket selvfølgelig betyr de fleste tenkbare elektroniske hjelpemidler, enten som standard eller som option. Individuelle innstillinger av frisk- og kaldluft kan man også takke moderne elektronikk for. Dessuten er det bedre muligheter enn før for far til å be ungene holde kjeft der bak. Nå kan bilen utstyres med DVE som betyr Digital Voice Enhancement som er bygget inn i det omfattende infotainment-tilbudet i bilen. Seks mikrofoner i takhimlingen gjør at alle kan høre hva føreren skriker, uten at han behøver å snu seg i stolen. Åpenbart et stort fremskritt for trafikksikkerheten.
Bilen vil være på markedet i hvert fall etter sommerferien.
|