Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Helt ny BAR i BARcelona BAR har i dag lansert sine 2003-utfordrer i Barcelona. I sin femte sesong stiller de med en helt ny bil utviklet i tett samarbeid med Honda. |
||||||||||||||||
BAR er teamet som har demonstrert at penger ikke er alt i F1, og selv om det ikke har manglet på ressurser i det britisk-amerikanske teamet har resultatene aldri vært mye å rope hurra for. Verdensmesteren fra 1997, Jacques Villeneuve er fortsatt på plass i teamet mens ny fører av året er ikke ukjente Jenson Button.
Ansvarlig for utvikling av den nye bilen har vært teknisk direktør Geoffrey Willis, og da han kom til teamet fra Williams for et drøyt år siden, uttalte han at han var overrasket over hvor dårlig BAR hadde fulgt med på den tekniske utviklingen innen sporten de siste årene. Derfor er det så godt som ingen komponenter fra fjorårsbilen som benyttes i den nye. BAR 005 har blitt mindre og lettere enn sin forgjenger og den har fått et vesentlig lavere tyngdepunkt og bedre aerodynamikk. Antall deler er redusert med 10% og BAR har modifisert fremstillingen av komponenter for å kunne utnytte lettere materialer. Forholdet til Honda er styrket, og fra i år er BAR eneste team til å benytte motorene fra den japanske bilprodusenten. RA003E V10 motoren er lettere og mindre enn fjorårsutgaven og har fått økte krefter og et bedre dreiemoment. Honda har også bidratt med sin ekspertise for å videreutvikle bilens chassis. Bridgestone vil fortsatt være Hondas samarbeidspartner på dekksiden, men nye regler innført for 2003 innebærer at dekkene nå i større grad kan tilpasses hvert enkelt team. BAR vil derfor jobbe tett sammen med ingeniørene hos Bridgestone for å finne ideelle løsninger for hver enkelt bane. Teamsjef David Richards sa på dagens lansering: ”2003 vil bli et utfordrende år for BAR, men vi har gjort store fremskritt i løpet av vinteren. Jeg sikker på at vi er på riktig vei mot vårt langsiktige mål om en VM-tittel, men ingen av de andre teamene har stått stille så vi må strekke oss videre gjennom sesongen for å nå våre mål.”
Som tredjefører har BAR engasjert Takuma Sato som i fjor kjørte den ene Jordan-bilen mens Anthony Davidson, som kjørte to løp for Minardi, fortsetter som testfører. Den første testen av BAR 005 vil finne sted i morgen på Catalunya-banen med Jenson Button bak rattet.
|