Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Offensiv design fra VW Vi skal ikke skryte av at det må være sikkert at styremedlem i VW-gruppen, Hans Dieter Pötsch, leser BilNorge, for vi er nok ikke de eneste som klager. Men nå har han i hvert fall bedt om mer offensiv design fra Volkswagen. |
||||||||||||||||
Hva var det vi skrev om bildene av den nyeste Transporteren fra VW? Jo: ”Som bildene viser er den omtrent like radikalt nytenkende i designen som en ny generasjon Golf pleier å være. Men man ser i hvert fall at det er en VW og ser man meget nøye etter finner man også noen endringer.”
Det er ikke så få som karakteriserer Touran som et langt gjesp heller, og ikke alle regner med at høstens nye Golf blir en designbombe. Nå går imidlertid Pötsch ut i intervjuer og antyder sterkt at Volkswagen må bli mer offensiv i designarbeidet sitt. Ved intervjuer under bilutstillingen i Detroit snakket han blant annet om hvordan god design kan bygge inn en sterk grad av merverdi på volummodeller som de fra VW. Det Pötsch, som av alle ting er tiltenkt rollen som den som skal ha oppsyn med økonomi i styringsorganet, egentlig sier er at hans kollegaer i avgjørelses-etasjen må bli mer dristige når de får seg presentert forslag til fremtidige modeller. For det mangler ikke på ganske avansert designtalent i denne gruppen, spesielt nå som de har fått ny designsjef.
Noe av det første Murat Gunak forresten skal gjøre når han nå flytter fra Mercedes til VW er å rope hurra når de starter byggingen av det nye designsenteret i Potsdam. Dette Berlin-sentret skal stå ferdig våren neste år og huse mer enn 30 designere når det kommer på nett. Et spennende tillegg til anlegget i Sitges (Spania) som kanskje også kan være med på å oppfylle drømmen til Pötsch.
|