To møter er avholdt mellom FIA og F1-teamenes tekniske sjefer etter Mosleys utspill for en snau uke siden. På et møte i dag, hvor også uavhengige tekniske eksperter hadde et ord med i laget, ble de enige om at følgende endringer skal innføres:
- Depot til bil telemetri forbys med umiddelbar virkning fra sesongstart
- Bil til depot telemetri forbys med virkning fra 2004 samtidig som en standard data-logger introduseres
- Radiokommunikasjon mellom bil og depot tillates forutsatt at:
a. systemet er frittstående og ikke kan overføre andre data og
b. kommunikasjonen er åpen og tilgjengelig for FIA og TV-selskaper. Det utredes muligheten for å innføre et standard system som blir tilgjengelig for tilskuere under et løp.
- En tredje bil kan benyttes av teamene dersom en av løpsbilene er så ødelagt at den ikke kan repareres i tide. Dersom en løpsbil går i stykker rett før start, må reservebilen starte løpet fra pitlane. Det samme gjelder eventuell erstatningsbil etter at løpet er stoppet med rødflagg i løpet av de to første rundene.
- Bilene skal holdes i parc fermé mellom kvalifisering og løp, men kan oppbevares i teamenes garasje under oppsyn. Alle arbeider utenom det som er spesifisert på en begrenset liste krever spesialtillatelse.
- Traction control og automatiske gearkasser skal ikke lenger tillates fra midten av sesongen, dvs. Storbritannia Grand Prix 20. juli.
- Launch control forbys fra samme dato forutsatt at alle team kan betjene sine biler med manuelle clutcher.
- Basert på dagens møte er FIA overbevist om at de kan overvåke teamenes bruk av traction control, launch control og helautomatiske gearkasser gjennom en kombinasjon av ny teknologi og ekstra FIA-sensorer. Som backup har FIA, om de føler det nødvendig, rett til å inspisere bilenes software. På denne bakgrunn blir det unødvendig å innføre standard elektronikk i alle biler fra neste år.
- Alle andre elementer forblir som omtalt 15. januar.
Selv om reglene ble noe mildere enn foreslått for en uke siden, vil sporten igjen bli mye mer fører-basert all den tid mange elektroniske hjelpemidler og telemetri fra pit til bil forsvinner. At radiokommunikasjonen beholdes mellom fører og depot virker fornuftig, og at vi kan få del i den via TVen slik vi har vært vant til fra de amerikanske seriene kan være med på å sprite opp løpene.
Og når vi i tillegg får nye regler for kvalifisering og testing samt en ny poengskala, ligger det til rette for at det igjen kan bli morsomt å stå opp midt på natta for å følge sesongåpningen Australia Grand Prix live den 9. mars. Det har i alle fall jeg tenkt å gjøre.