Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Petter Solberg klar for VM-åpningen Vel vitende om at det er små marginer og kort vei fra suksess til fiasko, er Petter Solberg svært optimistisk foran årets VM-åpning, Rally Monte Carlo. –Jeg satser på at dette skal bli mitt år, sier Petter Solberg som tror en av de viktigste faktorene for suksess er god fysisk form. |
||||||||||||||||
-Det er så minimale forskjeller mellom både biler og oss førere, at alle små detaljer er viktige. Selv tror jeg en god fysisk form kan komme til å bli avgjørende i årets sesong, sier Petter Solberg som har trent knallhardt de siste ukene for å være best mulig forberedt. Petter og hans finske Subaru-kollega, Tommi Mäkinen har nok sittet mindre bak rattet enn de fleste av konkurrentene i løpet av vinteren, men de føler seg allikevel sikre på at de stiller godt forberedt med ny bil når det tradisjonsrike Rally Monte Carlo starter fredag morgen.
-Vi har bevisst brukt mindre tid og ressurser på testing enn tidligere. Teamet har egne testførere som gjør en god jobb. Men vi har tre dager hver i den nye bilen, og jeg føler meg absolutt komfortabel med det, sier Petter som avsluttet fjoråret bedre enn alle da han vant Rally Storbritannia. Det ga ham også andreplass i VM bak fjorårets suverene verdensmester Marcus Grönholm. -Målet i år er selvfølgelig å gjøre det enda bedre, men jeg vet det blir knallhardt. Rally Monte Carlo er viktig ettersom det er åpningsløpet. Det betyr mye for selvtilliten med en god åpning. Men jeg regner ikke løpet her blant mine favorittløp. Jeg må ikke vinne her, men en plass på seierspallen hadde smakt godt, forteller Petter. Han innrømmer at han har stor respekt for det spesielle løpet som har sin base i lilleputtstaten Monaco, men som kjøres i fjellene i Sør-Frankrike. -Det er en ting man kan være helt sikker på før start her, og det er at man kommer til å gjøre minst ett feil dekkvalg underveis. Det er utrolig skiftende forhold. Snø, regn, is, bløt asfalt, tørr asfalt, tåke og solskinn. Det kan til og med skifte flere ganger på en og samme fartsetappe, sier Petter Solberg som har en 6.plass i løpet fra i fjor. Det er eneste gangen han har fullført. I 2001 måtte han bryte etter en avkjøring nettopp på grunn av feil dekk i forhold til et parti med snø som plutselig dukket opp. Også i fjor hadde Petter Solberg en avkjøring som kostet ham mye tid, men da kom han seg tross alt videre. Subaru-teamet stiller med ny bil i årets sesong, og Petter Solberg er svært optimistisk i forhold til denne. -Bilen har en helt ny front som har langt bedre aerodynamikk enn den forrige. Den har en sterkere motor, og den har en helt ny bakvinge som også gir bilen mer trykk ned i bakken i høye hastigheter. Det var nettopp når det gikk skikkelig fort, spesielt på asfaltløpene, at vi hadde problemer med å henge med i fjor. Det skal vi ikke ha i år, sier Petter Solberg. Petters teamkollega Tommi Mäkinen har vunnet Rally Monte Carlo de fire siste årene, og er så avgjort blant favorittene også i år. Det er også den sterke Peugeot-trioen Gilles Panizzi, Marcus Grönholm og Richard Burns. Stor spenning er det også til Citroën som kjører sin første hele VM-sesong med sin Xsara WRC. De to tidligere Ford-førerne Carlos Sainz og Colin McRae utgjør det franske teamets mannskap sammen med Sebastien Loeb.
Rally Monte Carlo starter fredag morgen og er i mål på søndag ettermiddag. Totalt skal det kjøres 14 fartsetapper i løpet som er 1.390 km langt. BilNorge holder deg oppdatert om utviklingen i løpet gjennom helgen. Se også vår oversikt over WRC team & førere 2003.
|