Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW fornyer X5 (i bremseavdelingen) Da BMWs X5 endelig debuterte i Detroit, 1999, var en ny epoke innledet. Luksusbilene skulle ut i gjørma – eller i hvert fall late som. Mercedes hadde allerede vært der, men de hadde jo tradisjoner helt tilbake fra Unimog. Nå som X5 er fire år gammel kommer den første store tilbakekallingen. |
||||||||||||||||
X5 er en fascinerende bil med en fascinerende historie. BMW bygget en helt egen fabrikk til den i USA, og eksporter biler derfra, til og med til München. Og det er ikke bare sammensettingen som er amerikansk. Designarbeidet ble også utført i USA. Hos DesignWorks, som den BMW-eide, men selvstendige, designavdelingen i California heter.
Han som i dag er kreditert Mini-eksteriøret, Frank Stephenson står som en av fedrene til karosseriet (på innsiden jobbet for øvrig Swantje Roessner, som også er ansvarlig for 7-Seriens kontroversielle i-Drive). Stephenson sitter i dag i en helt nyopprettet, og meget spennende posisjon, som design-ansvarlig for Ferrari og Maserati. Der hans jobb ikke først og fremst er å designe, men å sørge for at merkenes gener ikke blir modifisert når de eksterne design-firmaene, Italdesign og Pininfarina for eksempel, skal gjøre sine jobber for de to edel-merkene. Før det var han bl.a. hos Ford i Köln. Denne Stephenson, 42 år gammel, er en skikkelig verdensborger. Amerikaner, men han har bare bodd i USA i de fire årene han gikk på Art Center i Pasadena. Marokko er derimot et av de stedene han har oppholdt seg lenge. Midelhavet er med andre ord en nær faktor. En av grunnene til at han er spesielt interessant for oss er at han er halvt norsk på farssiden, men han snakker enda mindre norsk enn Henry Haga, i sin tid designsjef hos Opel (og Chevrolet) som alltid hilste oss med ”hay lændsmæn – akkevitt?” Hvorfor alt dette? Jo, bare for å gjøre den obligatoriske meldingen om at BMW nå har kalt inn 164.000 X5-modeller over hele verden, for å feste en bremseslange som kanskje vil kunne løsne. Ingen ulykker så langt, muligheten ble oppdaget i en rutine-kvalitetssjekk, og rektifiseringsoperasjonen vil kunne koste fabrikken fem millioner ekstra.
Men spør du meg vil de kunne få tilbake den investeringen. For her vil de kunne komme i fersk kontakt med en rekke annenhånds-eiere som BMW kanskje er i ferd med å miste kontakten med. Den oppfriskede kontakten er kanskje ikke så dum nå som den nye X3 bare er et år unna?
|