Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Audi Tornado Mens Opel har hatt sin Olympia og SAAB har hatt sin Viggen har nå Audi sin Tornado. Alle er navn på prosesser, og ikke modeller, men Audis er den mest positive av dem. |
||||||||||||||||
Både hos Opel og Saab sto kodeordene for innskrenkninger og innsparinger og tilstramminger. Audi har derimot lansert Tornado-programmet dels for å introdusere en ny design-retning, og dels for å definere den grad av dynamikk Martin Winterkorn, Audi sjefen, krever av sine ingeniører og designere.
Det som ligger i bånn er å øke volumet slik at hele Audi-familien, Seat og Lamborghini inkludert, skal komme over 1,5 millioner enheter i 2007 samtidig som resultatet øker, blant annet ved å ta vare på, og benytte, alle tilgjengelige synergier. Inne i dette ligger også planer om å selge komponenter og teknologi til andre. Vi har allerede en antydningen av denne innsatsen i Maserati Kubang, konsept-bilen i Detroit, som benytter firehjulsdrift fra Audi. I Ingolstadt snakkes det mye om et samarbeid mellom Fiat og Audi som kanskje vil dekke mer enn bare felles komponenter. Men i Tornado ligger også et nytt designspråk som Walter de’Silva har uttrykt på denne skissen. Det forteller blant annet om en ny front på fremtidige Audier, men forteller også om et mer kurve-rikt og levende formspråk enn den sterile linjeføringen Peter Schreyer har gjennomført de siste årene. At han er flyttet til VW kan bety at gnistene kommer til å fly når Murat Gunak, ex-Mercedes med masse tyrkisk blod og temperament, også kommer til Wolfsburg snart med ansvar for hele konsernets designpolitikk. De nærmeste modellene som vil komme ut av Tornado-programmet er for det første den nye A3 der det mest dynamiske er at også den skal selges i USA. Lamborghini Gallando (V 10) kommer til Geneve. Seat får en sportsbil på Golf V-plattformen våren 2004. Det vil bli en etterlengtet A4 coupé på slutten av neste år og i 2005 kommer det en crossover basert på Cayenne/Touareg. Men det mest spennende er vel den BMW 6-serie-, Mercedes E-Coupé-konkurrenten som kanskje vil dukke opp som konsept i Geneve. En slags oppblåst TT, 2+2 seter, med A8 biter i drivlinjen. Prosjektnavnet later til å være TC (Touring Coupé) og mange mener at det er denne bilen vi egentlig ser på de’Silva-skissen her. Her vil det bli plass til både V6 og V8 motorer, det sies at den eksperimentmotoren på 500 hester med en twin-turbo som satt i Pikes Peak prosjektet i Detroit, også vil bli å finne i denne. Det snakkes om 15.000 eksemplarer årlig, med en cabriolet-versjon i tillegg som skal komme fra Karmann. Produksjonsstart: 2005 eller 2006.
Med andre ord, Audi lanserer en Tornado som vi burde ønske velkommen.
|