Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt Luksus-forsøk fra Nissan Selv en så vellykket fabrikk som Nissan har noen problemer. Med overklassen i Europa, for eksempel. Litt mer enn 1.500 Maxima var alt som ble solgt på vårt kontinent fjor, hvorav 44 i Norge. Men nå forsøker de seg med et nytt opplegg. Du kan ønske Teana velkommen. |
||||||||||||||||
Denne nye, store Nissan-modellen kommer rett i hælene på den nye amerikanske Maxima, som debuterte på bilutstillingen i Detroit. Så hvor den egentlig skal passe inn i Nissans ganske omfattende modellutvalg, er ikke helt enkelt å si enda. Kanskje skulle man tro at dette var en modell bare for Japan, men to ting peker mot det.
For det første navnet. Teana, forteller Nissan, er indiansk fra Nord-Amerika og betyr ”tiden ved soloppgang”. Det er selvfølgelig symbolsk fordi hun er inngangen til en ny luksusbil-æra for Nissan! For det andre er det salgsmålene. Det skal selges 100.000 av denne, globalt og årlig. Derav 25.000 hjemme i Japan. Noen skal riktignok selges i Kina også, for denne modellen skal produseres på Nissans samarbeidsfabrikk hos Dong Feng. Men det kan umulig gjelde de resterende 75.000 – så de må man bli kvitt andre steder. Det er ikke noe akkurat nå som tyder på at bilen er på vei til Europa, men selv om det heter FF-L (Front Engine, Front Wheel Drive, Large), kan mye se ut som at dette er samme plattform som de store Renaultene, slik at bilen burde være lett å tilpasse den europeiske organisasjonen og det europeiske markedet. Men problemet er selvfølgelig, som Nissan selv peker på, at Merkenavnet ikke har den samme overklasse-kred’en som skal til for å ta slike priser som gjør dette segmentet profitabelt. Bilen skal først lanseres hjemme førstkommende week-end, så detaljene er ikke kjent enda, men vi vet i hvert fall at den skal ha motorer som strekker seg fra 2,3 liter V6 til 3,5 liter V6 og med spennende transmisjonsalternativer. En mulighet er en CVT, spesialdesignet for såpass store drivlinjer som dette. Alternativet er en seks-trinns manuell. Liten svingradius og en ganske omhyggelig designet multi-link bakstilling forteller at her er det både bykomfort og by-praktiske elementer med i likningen. Men dimensjonene er ikke akkurat bybil. Her snakker vi om en bil på størrelse med en E-Klasse og, i følge den foreløpige skryte-listen, stappfull med luksusdetaljer, og innredning som skal få deg til å føle at du blir tatt vare på.
Men hvor den skal selges, og om den kommer hit er foreløpig en hemmelighet. Du er sikkert ikke alene om å tenke at dette er neste generasjon Maxima, men noen slik lansering står ikke på den norske importørens oversikt for 2003.
|