Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
215.000 Transportere I disse dager introduseres Volkswagens nye T5 for pressen (Les alt om den i neste utgave av YrkesBil). Selv om man fikk inntrykk av at dette først og fremst er blitt en personbil skal bare 20.500 av årets 85.000 enheter være ”Multivan”. Resten blir Transportere. |
||||||||||||||||
Men når produksjonen kommer opp regner Volkswagen med å selge 215.000 T5 modeller hvert år. Hvor mange av disse som blir Multivan og hvor mange som blir Transporter er uklart, men hva som nå er helt klart er at optisk kommer de to utgavene til å skille seg klart fra hverandre.
Dessuten kommer Transporter til å bli mer Transporter på den måten at den får både et større lastevolum og kan dra på flere kilo, både i bil og på henger. 2 milliarder Euro har konsernet investert i denne nye modellen, og i produksjonsanlegget. For der er det nesten flere nyheter enn i selve bilen (”Tiden er ikke moden for et teknologisprang”). Produksjonen av den nye har medført dyptgripende forandringer i fabrikken i Hannover. Det er logistikken som er gjennomgående endret, og et nytt stort logistikk-sentrum er bygget like ved. Det man nemlig legger opp til er en integrert produksjon der den kommende Microbussen skal kunne produseres innimellom alle T5-modellene, delvis av de samme modulene. Transporteren skal i tillegg produseres ved VWs anlegg i Potsdam, Polen. Microbus skal på markedet i 2006, først og fremst i USA, og ved å legge produksjon og deler så tett opp til T5 produksjonen unngikk man å legge den modellen til et typisk lavkostland. Derved sikret man også enda noen arbeidsplasser i Hannover, hvilket den største VW-aksjonæren nok ikke er lei seg for.
Marina Maneas Bakkum hos Harald A. Møller forteller at både Transporter og Multivan kommer til Norge samtidig, i månedsskiftet mai/juni. Prisene er ikke fastlagt, men hun regner med at de vil havne litt over dagens nivå. Multivan blir kun levert i kort versjon, men det planlegges en minibuss med ti seter basert på Transporter i andre halvår. Med Multivan tar Harald A. Møller ikke bare sikte på å selge til dagens Caravelle-kunder men også til de som tradisjonelt har valgt en stor stasjonsvogn eller en flerbruksbil.
|