Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Geneves råeste debut Den var et av de største trekkplasterne da den ble vist som konsept på Paris-utstillingen i 2000. I mars debuterer Porsche råskinnet Carrera GT på Geneve-utstillingen. Hi-tech er bare fornavnet. |
||||||||||||||||
Et kort blikk på Carrera GT er nok til å avsløre at skapningen har hentet sine gener fra motorsport. Motoren er hentet fra baneracing og plassert midt i bilen for å gi optimal vektballanse. Den tisylindrede kraftmaskinen er basert på en 5,5-liters V10 som er konstruert for racing. For å gjøre den tilgjengelig for masseproduksjon har Porsche-ingeniørene øket slagvolumet til 5,7 liter. 612 hk yter den ved 8.000 omdreininger, uten hjelp av turbo eller kompressor, og maks dreiemoment på 590 Newtonmeter sørger for skyv i lange baner.
Carrera GT har en toppfart på 330 km/t og akselererer fra 0 til 100 på 3,9 sekunder mens 200 km/t passeres i løpet av 9,9 sekunder. En spesialutviklet 6-trinns gearkasse sørger for optimal overføring av de enorme kreftene. Slike spesifikasjoner stiller tøffe krav til bilens konstruksjon og gjorde oppgaven for konstruktørene svært vanskelig. Resultatet ble et strømlinjeformet, lettvekts karosseri med målene 4,61m (L) x 1,92m (B) x 1,16m (H), en akselavstand på 2,73m og en egenvekt på 1.380kg.
Race-tech Det skal også mye til å stoppe en slik kraftmaskin og Porsche benytter derfor sine patenterte keramiske bremser (PCCB), samme type som benyttes i GT2. Felgene er støpt i magnesium og utstyrt med dekk i dimensjon 265/35-ZR19 i front og 335/30-ZR20 bak.
Carrera GT leveres med et taksystem som med enkle grep monteres. Det består av to individuelle paneler i carbonfiber, hver med en vekt på 2,4 kg, som plasseres i fremre bagasjerom når de ikke er i bruk. Carrera GT skal produseres ved Porsches anlegg i Leipzig og de første rike heldiggrisene får sitt eksemplar levert mot slutten av 2003.
|