Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo fornyer toppen Det er nå nesten 5 år siden Volvo lanserte sin S80. Den var signal på mye nytt, ny plassering i markedet, nytt eierskap var man på vei mot, og det var et helt nytt designspråk på gang. Etter fem år er det på tide å fornye uttrykket. |
||||||||||||||||
Som vi tidligere har fortalt er Volvo så hyggelige mot arrangørene av RAI at de flyr inn mange lass med utenlandske journalister til denne forholdsvis lokale bilutstillingen i Amsterdam. Derved har den antakelig ti-doblet sin internasjonale oppmerksomhet. Og med avdukingen av den nye S80 i formiddag fikk utstillingen enda en verdenspremiere.
For Volvo er fordelen den at de kan lansere en bil på en bilutstilling uten å bli overdøvet av større og mer interessante nyheter. For sett på som en nylansering er jo ikke dette særlig spennende, men for Volvo er det viktig både å etablere seg skikkelig i det øverste segmentet og å bygge biler det går an å ta seg skikkelig betalt for, slik at eieren, Ford, kan få ut det som forventes av dem. (Og helst litt mer, for de andre PAG-medlemmene produserer ikke særlig mange penger enda). Men den nye S80 kan by på et par spennende innovasjoner. En ny femsylindret motor for eksempel. Den kan leveres med et tilsvarende FOUR-C som på S60 R (under forutsetning av at du har DSTC. Ikke du heller? FOUR-C er den active chassis-kontrollen som gjør litt mer enn å regulere støtdemperne. Computeren jobber slik at endringer kan skje hvert femogtyvedels sekund. Öhlins racing står bak denne konstruksjonen – de kan litt om chassiser og ikke bare på motorsykler. DSTC er Dynamisk Stabilitets og Traksjon Controll. OK?) Derimot hører vi ikke noe om seks trinns gearkasser eller elektrisk servo i styringen. Men det er på Steve Harpers område det har skjedd mest. Han er designer med ansvar blant annet for denne modellen. Og Harper er en som forstår seg på materialer og hvordan folk oppfatter luksus og comfort, så selv om en del av endringene hans er Ganske iøynefallende, ny front, andre speil, mer krom, andre støtfangere, er det innvendig det har skjedd mest. Men ganske subtilt, for det er ikke lett å sette fingeren på det som har skjedd. Man bare føler at man er i et annet og mer kvalitetspreget rom. Men så ser man de nye dørpanelene med nydelig flis felt inn, man føler de nye stoffene og man oppdager den smale metallringen rundt instrumentene. Slike ting virker.
Men selvfølgelig er det markedsføringen og posisjoneringen av den nye modellen som kommer til å bestemme dens skjebne. Ikke hva chassisfolk og designere har gjort. Det er åpenbart at Volvo beginner å få kjempekred i mange grupper nå, og braksuksessen til XC90 burde være noe den nye S80 kunne surfe på. Men vi snakker vel allikevel om et av de aller tøffeste segmentene i hele Europa.
|