Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Touran debuterte (ikke) i Amsterdam Det er ganske underlig å oppleve en verdensdebut hvor vi blir gjort omhyggelig oppmerksom på at dette ikke er noen debut, for den skal først skje i Geneve om tre uker. Det skjedde faktisk i Amsterdam, da Volkswagen viste den nye Touran. |
||||||||||||||||
Touran er en av årets viktigste biler – selv om den ikke ser slik ut. For dette er den nye Golf V, som først kommer, lavmelt og forsiktig, i en MPV-utgave. Den ble forsiktig vist for pressen da de første rullet av samlebåndet i januar, men på RAI i Amsterdam er første gang den blir vist for publikum.
Da teppet ble trukket av den, torsdag ved lunchtider, gjorde imidlertid fabrikkens folk alt de kunne for å presisere at dette jo bare var en før-debut, selve debuten skal altså skje i Sveits om noen uker. Det kan virke som om ikke-debuten har vært et tema hele veien. For det var bare en bil på standen og den var utstyrt med en farge som vel må ta ny Wolfsburg-rekord i kjedelig og lite oppsiktsvekkende. Sammen med et design som bare så vidt overgås av Fusion i intetsigende nøytral kjedsommelighet kan man ikke akkurat si at den slo ned som en bombe. Bortsett fra hos koreanske og japanske ingeniører kamuflert som journalister. Det var kø for å få lagt seg under bilen. For det er nok ganske sikkert at når VW lanserer en ny plattform som skal være basis for en rekke av konsernets volummodeller, kan man trygt regne med innovasjoner på undersiden. På oversiden var bilen låst, men gjennom vinduene så man et ryddig teflon-interiør i kompetent VW-stil. Det er ikke sikkert det gjør noe at de nå får en ny designsjef som attpåtil er tyrkisk! Det ble heller ikke gitt spesielle detaljer om mål og vekt, men vi har i hvert fall fått vite at her er det sekstrinns gearkasser, og mange motorer og elektromekanisk servostyring og på sikt kommer også den såkalte Direct Shift kassa, to-clutch-innretningen som fant sin første plass på V6utgaven av Audi TT og som tillater verdens raskeste clutchløse gearinger. Også den sekstrinns. Greia med Touran er selvfølgelig det fleksible interiøret. Her har de en nyhet i forhold til alle endre konkurrenter. Ikke bare kan setene dreies og sleides i alle retninger. Her kan de også slås opp langs veggen, når de ikke er i bruk, dersom man ikke vil da dem ut da. Setingen er den klassiske 2+3+2 der den bakerste seterekken er ekstrautstyr. Er de montert kan de setene slås flat ned i gulvet når de ikke er i bruk.
Bilen kommer til Norge i mai og importøren regner med å selge 1400 av den i år.
|