Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bertone kler veteranbil Det er ganske underlig å ta en modell som snart forsvinner fra samlebåndene som underlag for en drømmebil. Men det er akkurat det Bertone har gjort. Han har tatt BMW Z8, som nå er på rest-salg og bygget en hot coupé på den. |
||||||||||||||||
I år er Bertone nede på jorda igjen, og i stedet for avant garde drive-by fantasier som de to GM/SKF-baserte femtidsstudiene de to siste årene, har de igjen slått til med en virkelig praktfull (ser det ut som på den første skissen) klassisk italiensk karosseridrøm. Av den typen man godt kan se bli produsert i en kort serie.
Det har selvfølgelig ikke gått Bertone hus forbi heller hvor mange kilometer Italdesign fikk ut av sin Brera fra Geneve i fjor. Presse og publikum elsker den slags, særlig når det kan spekuleres i mange måneder om den kanskje skal i produksjon, og fabrikkene bak leker den samme leken, og ikke gir et klart svar før etter at sommerens store jålebil-parader er over. Både BMW og Bertone kommer utvilsomt til å melke denne for alt den er verd. Både BMW og Bertone kommer også til å minne alle om at dette ikke er første gang den ene kler den andre. Den praktfulle 3200 CS som debuterte i Frankfurt 1961 (på samme utstillingen møtte vi så forskjellige debutanter som den første Porsche Carrera og Renaults rullende kjøleskap, R4), og som varte ut 1965. Jeg lurer på hva som skjedde med den som sto på Sjølystutstillingen i 1964. Det skal bli spennende å høre hvordan Bertone har løst selve byggeoppgaven her. Z8 er bygget opp på et vidløftig aluminiumschassis, som har såpass mange harde punkter at det ikke er enkelt å gjøre fasongen særlig annerledes enn strukturen egentlig er lagt ut for.
Morsomt at de som er tilbake av italienske karosseridesignere igjen har begynt å vise biler som godt kan bli ”fuoriserie”, produksjonsbiler bygget i små, håndbygde serier, i stedet for bare å fri til bilfabrikkene med modeller som ligger ti år inn i fremtiden.
|