Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Truck-offensiv fra Toyota Skal du selge volum i USA må du ha trucker på programmet. Store trucker. Og raske trucker. Toyota tar konsekvensen og lanserer Tundra ”Big Rig” Double Cab Pickup. Samtidig møter de sine amerikanske konkurrenter på banen. |
||||||||||||||||
”Tundra Double Cab blir den lengste, bredeste, dypeste og mest rommelige Tundra vi noensinne har bygget,” sa Toyotas amerikanske visepresident Don Esmond da bilen ble presentert på Chicago-utstillingen denne uken. ”Den tilbyr mer potens, mer komfort og betydelig mer plass og møter derfor kravet fra pickup-kunder som ønsker seg mer av alt.”
Med en total lengde på over 5,85 meter er den nesten 20 cm lenger enn Fords nye F 150 Super Crew som snart skal lanseres. Lasteplanet er nesten en fot lenger enn hos Ford-konkurrenten. (Slike mål er vitale for US-kunder!) Innendørs hersker komfort og brukervennlighet. Baksetene kan klappes sammen i forholdet 60/40 og ryggstøtten bak kan reguleres inntil 24 grader. Toyota påstår dermed å ha den beste baksetekomforten i bransjen.
Terminator og Nascar Og så, for virkelig å understreke at de mener alvor i det amerikanske truck-markedet, avslørte Toyota at de fra 2004-sesongen stiller til start i den amerikanske Nascar Craftsman Truck serien med en spesialdoning basert på Tundra. I Nascar-versjon får den en 5,8-liters V8-motor som yter 650hk gjennom en 4-trinns manuell gearkasse. Bilens bakkeklaring er litt lavere enn den du finner på en serieprodusert truck, bare 3 tommer (7,62cm).
Ferdig racerigget får den en vekt på 1.542kg, ganske langt unna vekten til en full-size amerikansk truck, men sikkert velegnet for ovalbaner.
|