Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer Hummer-trøbbel: GM saksøker Avanti GMs advokater har mye moro med Hummer. Først var det saken Chrysler anla mot GM for påstått imitasjon av front-designet. Nå er det GM som saksøker lille Avanti for påstått plagiat av hele fasongen. |
||||||||||||||||
Avanti er, som mange kanskje vet, en av de siste restene etter Studebaker. Da Studebaker døde hadde de den oppsiktsvekkende sportsvognen Avanti i produksjon, og det var mange som syntes det var synd at den også skulle gå under. Så gjennom de siste nesten 40 årene har det vært noen som har eid merkenavnet og produsert Avanti-kopier i varierende konfigurasjoner.
Den siste produsenten, som også heter Avanti Motors, later til å gjøre det bedre enn forgjengerne. Han har vart en stund, han har introdusert nye varianter, han har gjort konstruksjonsarbeid slik at bilen møter 2003-krav, og nå ekspanderer han med andre modeller. Han har en nydelig Porsche 904-replica på gang, han bygger en reproduksjon av Jaguar-motorsierte ”knobbly” Lister og på Chicago-utstillingen debuterte han i Mammut-SUV klassen med sin XUV. XUV betyr selvfølgelig Exterem Utility Vehicle, men den er ikke mer ekstrem enn at GM påstår at den kan forveksles med Hummer H2, så derfor krevde GM i første omgang at bilen skulle fjernes fra utstillingen, og dernest ber de retten sørge for et forbud mot at Avanti skal produsere, annonsere eller selge denne bilen. Avanti-folket gir foreløpig ikke etter. De flyttet ikke bilen i løpet av Chicago-utstillingens første week-end i hvert fall, og standpunktet deres er ganske klart. ”Dette er en kasseformet SUV, og ingen kan ta copyright på en kasse”. GM påstår at Avanti har kalt bilen et Hummer-aktig kjøretøy, men svaret der er at ”slike H-ord har vi aldri brukt”. Avantis folk, som planlegger å sette bilen i produksjon i august og selge 1000 av den hvert år, for 75.000 dollars, peker på en rekke ting som skiller deres modell fra den virkelige Hummer. Blant annet el-motor drevet skyvedører og bruken av en Ford V10, eller V8 turbodiesel, er vel heller ikke helt en GM-oppskrift.
Men de takker selvfølgelig GM for oppmerksomheten og all publisiteten.
|