Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan Evalia er klar Akkurat der jeg skriver nå har jeg en musematte med bilde av en Saab 9X, som viser hvor klare SAABs designere nok har vært med taklinjen og de lave vinduene. Nissans nyeste konseptbil, Evalia, som kommer til Geneve er blant dem som har noe av det samme. |
||||||||||||||||
Vi har skrevet om Evalia før, den gang hun bare var en skisse. Nå er hun her som fotografier og om en ukes tid kan vi klappe henne på det bare metallet. Av en eller annen grunn vil Nissan ha oss til å tro at hun kommer fra selskapets nye studio i London, men siden det først åpnet for en måned siden velger vi heller å se på henne som det siste resultatet fra det gamle anlegget nær München. Hun blir verken verre eller dårligere av det.
Litt problemer har jeg også med å forstå hvorfor Nissan legger vekt på at nå ønsker de å kombinere baby og kjøreglede. Jeg kan ikke helt huske sist det var noen motsetning. Min egen vokste opp i passasjersetet på en Triking, og fikk varmet tåteflaska på intercooleren til en Saab Turbo Cabriolet under en vårmønstring 1. januar for fjorten år siden – jeg kan ikke huske det var så kjedelig å kjøre bil da heller. Men Evalia skal altså vise den nye pappaen at han må ikke nøye seg med et gørrkjedelig ratt fordi om han har fått et nytt ansvar. Jommen graver bilfabrikkene langt ned i sekken for å finne en passende målgruppe. Gag’et er at bilen har sportslig chassis (sies det) og en sportslig førerplass (hva nå det måtte være) kombinert med masse praktisk. Og det er klart av en B-søyleløs bil der bakdørene sleider og er elektrisk motorisert gjør det greit å komme inn og ut av baksetet, selv om man skal løfte en hel barnestol med barn. Stolen har selvfølgelig spesialfeste og kan, som ved et trylleslag, gjøres om til barnevogn. En kombinert kjøle/mikrobølge-innretning gjør det mulig å drive allsidig catering der bak, og da er det vel sikkert også tenkt mest på barnets behov, far har sikkert mer enn nok med å være sportslig.
Egentlig gleder jeg meg vel mer til Euro-premiere på 350Z som er tilpasset denne delen av kloden, med bedre aerodynamikk, fetere hjul, større kjøler og høyere toppfart. Det er slike detaljer som avslører et firma som mener alvor.
|