Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat med ny mikro-MPV Det kan nesten se ut som en serie dette her: om Fiats fantastiske rekke med nyheter til Geneve. I dag er vi kommet til prosjekt 350 som vi nok kan kalle Europas første mikro-MPV. |
||||||||||||||||
Prosjekt 350 er det vi snakker om nå, en bil som åpenbart er basert på Punto, men som er en slags Scenic/Meriva/Touran-utgave to nummer mindre. Japanerne har jo lenge bygget MPV’er på sine B-segmentbiler, i Europa er det ganske nytt.
Den nye modellen, der navnet enda ikke er kjent (noen hemmeligheter forsøker Fiat å holde på frem til utstillingen åpner) får ikke de store MPV’enes fleksible seteløsninger. Baksetet kan riktignok forskyves, og seteryggene legges ned, men setene kan ikke foldes flatt i gulvet eller enkelt bygges ut. Men til gjengjeld setter den antakelig klasse-rekord i utrustning: to-sone air condition, store glasstak som kan skyves åpent, en egen bakkestart-hjelp som er døpt Hill-holder, Isofix barnesetefester og seks kollisjonsputer. ABS selvfølgelig, mens stabilitetskontroll og automatgear med en elektronisk styrt clutch er tilgjengelig ekstrautstyr. Den vanlige kassa har fem trinn fremover. Akkurat som Multipla er dette bilen man fort roter bort ting i. Det er en rekke lommer og rom over vinduene, i dashbordet, under setene, på de merkeligste steder, der man kan plassere ting for så å glemme hvor man har lagt dem. Og akkurat som på Multipla sitter gearspaken oppe på dashbordet slik at man kan nesten spasere tvers gjennom bilen. Den måler under 4 meter i lengden, er 170 cm bred og hele 166 høy. Det betyr også en dominerende høy sitteposisjon. Under panseret vil det enten sitte en 1,2 eller 1,4 liters bensinmotor (80 og 95 hester) eller den ny 1,3 Multijet dieselen på 70 hester. Den gamle 1,9 liters dieselen på 85 hester er også et alternativ.
Bilen kommer i salg fra oktober, man gjetter på litt i underkant av 20.000 Euro i Italia.
|