Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Italdesign med blå ål Merkelig navn på en drømme-Corvette: Moray. Som altså er det engelske navnet på Muraema Helena, en åle-aktig fisk som finnes i Middelhavet. Men det er hva Italdesign har døpt sin Geneve-deltaker – en glasskuppel-coupé bygget på en Corvette. |
||||||||||||||||
Det er vel tvilsomt om Italdesign kommer til å få like mye applaus i år, som i fjor da de kom med sin nydelige Brera. Det er litt vanskeligere å vite hva man skal synes om denne. Egentlig kunne den vært tegnet av GMs legendariske og flamboyante sjefdesigner fra rett før og rett etter annen verdenskrig, Bill Mitchell. Han elsket store, bølgende flater og små kuppel-cockpit’er midt oppå, gjerne i plexiglass hele veien rundt.
Denne har litt av det samme, samtidig som det utvilsomt er noe mykt og fiskeaktig over linjene. Men at det er tendenser til amerikansk muskelbil her, er det ingen tvil om. Og den markerte fronten er en klar assosiasjon til Corvette. At man kan fjerne hele kuppelen og nærme seg nesten helt åpen bil er jo også en viktig Corvette-detalj. Man kan også plukke ned B-stolpen for å få den enda mer åpen. Ellers åpner hele kuppelen seg når døren åpnes, for å gjøre det forholdsvis greit å entre bilen med taket på plass. Bilen er bygget over et Corvette-chassis med motor på over 6 liter og mer enn 400 hester. Kompakt heter den ikke: 454 cm i lengden, 195 bred og 124 cm. høy.
Det er vel allikevel best jeg venter til jeg ser den i virkeligheten før jeg slår fast at denne ikke tilhører Giugiaro’enes mesterverk.
|