Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen endringer i statens bilsatser Det blir ingen økninger i statens satser for bilgodtgjørelse fra 1. mars. Dette er klart etter at staten og de store arbeidstagerorganisasjonene (LO/YS m.m.) har sluttført sine forhandlinger. |
||||||||||||||||
I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken har bilkostnadene økt med 4 prosent det siste året. På bakgrunn av dette kan det synes merkelig at det ikke blir noen økning i statens satser. I følge konsulent Kim Raubakken i Arbeids- og administrasjonsdepartementet er årsaken til at det ikke ble noen økning i år, at det kun har vært en minimal økning i bilkostnadene, noe som fremkommer ettersom staten ikke tar med kaskoforsikring i sine beregninger (dette skyldes at kaskoforsikring ikke er en lovpålagt forsikring). Det er nettopp forsikringspremiene som har dratt opp bilkostnadene det siste året, disse har økt med hele 25 prosent. En annen årsak til at det ikke ble noen økning er at partene kan ha utvist måtehold, etter sterk oppfordring fra regjeringen.
- Det kan synes merkelig at arbeidstagerorganisasjonene ikke har presset hardere på for å få til en økning i statens satser, sier direktør Jan Traaseth i Toyota Finans Service i en kommentar. I følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er bilkostnaden per kilometer på hele kr 4,13 for en mellomstor bil (ut fra 15.000km årlig kjørelengde), og dessuten ble statens satser redusert med 20 øre for et år siden på grunn av en teknisk beregningsfeil (bonusen som ligger til grunn på forsikringen ble økt fra 40% til 65%) . - Det bør være en naturlig målsetning at det blir samsvar mellom statens satser og den faktiske bilkostnaden per kilometer, sier Traaseth. - Ellers risikerer man at bruk av egen bil i tjeneste ikke blir optimalisert rent samfunnsøkonomisk
Her finner du de gjeldende satsene for bilgodtgjørelse (statens satser).
|