Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Valmet på plass igjen Man kan si mye om Valmets designavdeling. For eksempel at de har utdannet en eller to gode designere for Nokia. Men deres Geneve-konsepter har vel som regel vært mer underlige enn vakre. Nå skal de dit igjen. |
||||||||||||||||
Jeg må si at Valmets Boreal fra 1997 og Zerone fra 1999 er to designinnslag fra Geneve jeg nødig tenker på. Hvorfor de drev med det den gang har jeg aldri forstått.
Men de siste årene har de hatt gode ideer når det gjelder stive tak som pr. motor kan parkeres i bagasjerommet. CC er det visst noen som kaller biler utstyrt med slik. Men selv om opplegget er aldri så bra, går det vel an å presentere det med litt sans for det estetiske. I år er det det to-delte glasstaket de skal presentere igjen. Ideen er god: to store glasspaneler som, når de er på plass, danner et solid tak, med enorm romfølelse. Ved hjelp av el-hydraulisk servo forsvinner de diskret bak setene på en to-seter og kan dekkes til med et stykke tonneau cover. På denne måten går det ikke ut over bagasjeplassen, man behøver ikke sette igjen kofferten når man ønsker å kruse Rivieraen åpent. Denne gangen bruker Valmet en ny Thunderbird for å overbevise verdens bilindustri om at deres system går uttapå alle de andre som tilbys akkurat nå. Og de legger stor vekt på at Thunderbirden bare brukes som demonstrasjons-plattform, noen produksjon er det ikke snakk om.
Best det, slektskapet til Borealis og Zerone kan lett bli veldig påtrengende.
|