Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Dacia: Solenza De av dere som leser vår bilmerkehistorie (trykk på knappen til venstre) vil vite at Dacia er et merke med 60 år lange tradisjoner. Nå kommer de med en ny bil: Solenza. |
||||||||||||||||
Dacia er Rumensk, og siden rumenske avisoverskrifter har en del italiensk over seg er kanskje italiensk-klingende Solenza et passende modell-navn.
Som mange har lest hos hr. Vollas merkehistorie, startet Dacia som flymotorprodusent i 1943, fortsatte etter krigen med å produsere reservedeler til traktorer og annet motorisert utstyr, og fikk en kontrakt med Renault i 1968. Fra Dacia 1300, lisensutgaven av 12’eren, begynte eksporten, også hit hjem var det noen som kom. Kanskje ikke verdens beste kvalitet. For fem år siden, da produksjonen faktisk var på over 100.000 biler/år overtok Renault fabrikken helt og kunngjorde noen ganske ambisiøse planer. Blant annet skal det bygges en helt ny, nøktern, mellomklassebil der som er øremerket til hele den tidligere øst-sonen. Og dermed snakker vi mye mer enn 100.000 pr. år.
Solenza skal den hete, en oppgradert utgave av nye Clio (som også Micro er bygget på). 1,4 liters bensinmotor og 4 meter lang. Den er så betydningsfull at fabrikken har endret sin logo. I 2007 skal logoen sitte på hele 200.000 Solenzaer, så sterkt akter Renault å ta i. Og flere nye modeller ventes.
|