Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny designutfordring: "Knekk færre bein" De bildesignerne som skal ut i arbeidslivet i dag får en ny, viktig oppgave. Designe fronten slik at den møter et nytt EU-reglement som er utformet for å redusere effekten av fotgjengerpåkjørsler drastisk. |
||||||||||||||||
Den finske EU-kommisjon medlemmet Erkki Liikanen er svært ivrig når det gjelder trafikksikkerhet. Han har tidligere presentert en så lang liste med obligatorisk sikkerhetsutstyr at bilindustrien har sagt at det er mye bedre at de selv går inn for å innføre det meste av det, frivillig, men innenfor forpliktende tidsrammer. ABS er et typisk eksempel. EU-kommisjonen ønsket å gjøre systemet obligatorisk for alle biler. Vi gjør det heller frivillig, og vi skal være der i 2004, sa industrien, vettskremt over å få enda flere kompliserte regelverk i fanget.
Derfor inneholder ikke det nye regelforslaget et ord om ABS, men det har en rekke andre punkter som alle er utformet med tanke på at det er nødvendig å redusere konsekvensene av fotgjengerulykkene drastisk. Et slikt arbeid har i grunnen ligget i kortene siden Euro NCAP innførte en fotgjenger-evaluering i sine crash-tester. Det nye regelforslaget, som blant annet inneholder konkrete mål åå fronten, beskriver også to nye tester som nye modeller må gjennom før de blir godkjent. Og her er det snakk om å ta vare på fotgjengeren selv når han treffes med 40 km/t!
Nå er det ikke sikkert forslaget, hvor velment det enn er, og hvor gode resultater det ville ha medført, vil bli vedtatt. Fremdeles har ikke kommisjonen blitt enig om hvordan man skal fjerne kenguru-fangerne fra SUV’er og off-roadere. Og Liikanens veldokumenterte forslag om dagskjørelys i EU-området kom aldri forbi kommisjonen.
|