Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nyeste C i 1 mill eks. Mindre enn tre år etter produksjonsstart har den siste generasjon C-Klasse nådd et produksjonsvolum på en million enheter. For Mercedes-Benz er dette en milepæl. |
||||||||||||||||
Det er temmelig nøyaktig 20 år siden Mercedes-Benz begynte å bygge en mellomklasse-modell igjen. Jeg glemmer aldri uttrykket på den Fritz som var delegert for å vise meg rundt bilen da jeg skulle hente en slik bil på fabrikken. ”Og dette”, sa han og pekte med åpenbar avsky på en stang som lå mellom forsetene, ”er parkeringsbremsen”. Det var noe av det 190-konstruktørene brukte mest tid på: å finne plass til den vanlige Mercedes parkeringsbrems-pedalen. Ikke før C-klassen debuterte i 1993 kunne den nye Fritz jeg ble tildelt fortelle, med et fornøyd smil, at nå var parkeringsbremsen tilbake på plass igjen.
I løpet av den perioden hadde det vært bygd 1,88 millioner Baby-Benz. Med etterfølgeren gikk det enda raskere, på syv år ble det fremstilt 1,87 millioner av andre generasjon C. Og nå har de altså brukt mindre enn tre på tredje generasjons første mill! For alle dere statistikkhoder der ute kan vi jo legge til at denne millionen er delt opp i 137.000 kombier, 146.000 coupéer og 717.000 sedaner. Det største markedet er, ikke uventet, hjemme – der 360.000 av disse har vært solgt. Så kommer USA med snaue 150.000 eksemplarer så langt. Vest-Europa uten Tyskland har kjøpt 360.000 slike biler.
Den produseres tre steder: i Sør Afrika (med ratt på høyre side), i Sindelfingen (Stuttgart) og i Bremen.
|