Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Møkka-sak i Tyskland. Det er bokstavelig talt møkk det dreier seg om i endel oppsiktsvekkende tyske meldinger i dag. Deutschen Umwelthilfe, et miljøovervåkingsorgan, beskylder tysk bilbransje for ikke å ha møtt de avgassreglene de har skrytt av. Overklassebiler har ligget langt unna Euro 3-normen, påstås det. |
||||||||||||||||
Slik det ser ut har produsentene sitt på det tørre, men det dreier seg antakelig om at de har ført publikum bak lyset. I følge DUH har fabrikkene, når de har levert de store SUV’ene sine inn for typegodkjenning, meldt dem på i en klasse som tilsvarer Light Trucks i USA. Den høye vekten på biler som X5, Touareg og M-Klasse gjør dette mulig.
Disse bilene har andre avgasskrav enn personbiler. Mens personbilene må møte det ganske strenge Euro 3 kravet, kan de lette truckene nøye seg med Euro 2 rammene, et regelverk personbilene forlot allerede i 1999. Det viser seg at det er ingen av de angjeldende bilfabrikkene som bestrider denne påstanden, men alle sier at de ikke begriper hva det skrikes opp for. Alle bilene er lovlige, de er typegodkjent og de oppfyller de krav loven setter, får man høre. Så er selvfølgelig spørsmålet – i hvilken grad har publikum oppfattet disse modellene som hvite tornadoer, og i hvilken grad er det bilfabrikkenes skyld dersom det forekommer store misoppfatninger?
De Grønne har allerede tatt initiativ på regjeringsnivå for å få bilfabrikkene til å gå inn i en egen-forpliktelses-situasjon, ellers trues det med at det vil komme meget raske forslag om særdeles stramme lover. DUH går meget lenger. De beskylder bilfabrikkene for å lure kundene trill rundt og krever en umiddelbar salgsstopp av de modellene det dreier seg om, sammen med tilbakekallingsaksjoner med komplett ombygging av drivverket.
|