Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ost, egg og bil Det var selvfølgelig ikke annet å vente. Nå forsøker en av Tysklands store supermarked-kjeder seg med lavpris-biler. Etter et lavprofilforsøk der Edeka solgte Punto i fjor, er nå giganten Plus ute med tilbud på mer enn 1000 nye biler. |
||||||||||||||||
Plus-kjeden forsøker seg med de rareste lavpristilbud. Bryllup til lavpris for eksempel. De var imidlertid ikke utstyrt med garanti, det er de bilene de nå tilbyr. Fabrikknye Golfer og Focuser som Plus egentlig bare formidler, eller er annonseplattformen for. For Både Golfene og Focusene skal kunden få utlevert fra merkeforhandleren.
Catchet er imidlertid at det er en VW forhandler som utleverer Focusen og en Ford-forhandler som tar seg av Golfene. Det dreier seg selvfølgelig om reimport fra et annet EU-land, og selv om bilprodusentene er rasende over initiativet og har satt vegg-til-vegg advokater på saken, har de bare seg selv å takke. Når prisforskjellen EU-landene imellom fremdeles er så stor at man kan flytte en bil frem og tilbake og selge den billigere enn ”originalvaren” et sted, og allikevel hente ut fortjeneste i alle leddene, er det noe galt med fabrikkenes prispolitikk. Plus har 2.700 utsalgssteder i hele Tyskland og alle kan formidle disse bilene. Men det er ikke bare bilen du kjøper, med i handelen får du også leiebil med 1500 gratis kilometer, hvilket betyr at du kan ta med deg en kompis og reise til den forhandleren du skal hente bil hos, fra hvor som helst i Tyskland, uten at det koster deg annet enn tid og bensin. Du får til og med en tilgodelapp som du kan bruke på ADACs sikker-kjøring-kurs. Hvilket ikke gjør den store bilklubben mildere, enda man skulle tro den ville forsvare forbrukerens rett til lavere pris. Men ADAC peker på at Plus-kjeden i dette tilfelle verken er formidler eller forhandler, og at det de annonserer er noe som bare er billigere i forhold til en offisiell listepris. ADAC antyder at dersom forbrukerne sammenlikner Plus-prisen med et virkelig tilbud på samme bil fra en lokal merkeforhandler, vil plutselig ikke prisforskjellen være den tilsynelatende tusen-Euro-lappen. I dag er det ikke uvanlig med inntil 10% rabatt hos en deprimert bilbransje, sier klubben.
Men poenget er allikevel at en rekke operatører står klare til å bevege seg inn i bilhandelen nå. Mye henger på at bilfabrikker og deres distributører snart får orden på sakene sine. Fortsetter rotet kan bilhandelen bli ganske uoversiktlig snart.
|