Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kleemann kjappere enn Cayenne Og dermed røyk Cayennes argument om at den er verdens raskeste SUV. Og det var noen dansker som fratok den æren ved å la en trimmet M-Klasse måles i 282 km/t på Nardo-banen. |
||||||||||||||||
Kleemann heter et dansk trimmingsfirma som tidligere har gjort seg bemerket med fartsfylte Mercedes-ombygginger. Det er femten år siden de begynte å bygge kompressor-sett til Mercedeser og det er 10 år siden de for alvor begynte å lage butikk av det. I dag er Kleemann A/S like utenfor København, en av de anerkjente Merceres-trimmerne med sine Comfort Power systemer.
Nå var det vel mer Power enn Comfort som lå i tankene da de bygget opp en M-Klasse og sendte den ned til Nardo-banen i Sør-Italia. De hadde tatt bilens 5,5-liters motor opp til 607 hester, og som sprinter hadde den allerede vist sine egenskaper: 4,9 sekunder fra null til hundre. Men man trenger litt mer plass for å kunne gi overbevisende demonstrasjon av toppfart. Og Nardo var et naturlig mål, en av verdens beste høyhastighetsbaner med et forholdsvis konstant klima. Der fikk de den store bilen med det enorme frontarealet til å tilbakelegge 282 kilometer på en time. Dermed banket de Cayenne skikkelige, en turbo-utgave av den hadde tidligere satt SUV-rekord på 266 km/t.
Nå er ikke disse danskene helt ukjent med å rive rekorder fra gloriøse tyske merker. I fjor lånte de Mercedes’ testbane i Papenburg. Der fikk de sin E-Klasse baserte E55K opp i 338. Dermed tok de tittelen ”Den raskeste limousine i verden” fra en Brabus E V12, som hadde nådd 330 km/t.
|