Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hi-tech Laguna Renault Laguna er en bil med merkelig lav profil med tanke på at den er en av de mest avanserte ny-teknologi-bærerne i europeisk bilindustri. Selv ikke resultatet fra kollisjonstester har gitt den fortjent oppmerksomhet. Nå får den to nye teknologiske utropstegn som kanskje også vil bli forbigått i stillhet? |
||||||||||||||||
Det første som bør nevnes er at Renault nå kommer med en ny utgave av 2,2 dCi-motoren som til de grader er utstyrt med et partikkelfilter som gjør at dieselmotoren møter Euro IV-reglene (2005-skal de gjelde fra) uten problem. I motsetning til kollega PSA har de her utviklet et filter som fungerer uten tilsettingsstoffer som skal hjelpe til med etterbrenningen.
Sammen med underleverandører som Engelhard, Ibiden og Eberspächer er det utviklet et filter som er stappfull av selvdiagnose-sensorer, som sier fra når substratet på de enorme overflatene i den fine kanalene er så mettet av møkk at de må brennes av. Da gis det signaler til innsprøytningssystemet som sørger for den rette blandingen av oksygen og drivstoff slik at eksostemperaturen i kort tid stiger til mer enn 570 grader C. Derved brennes det hele av og man har en motor der partikkel- og NOx-mengden er redusert til halvparten av dagens nivå. Det er ikke presiesert hvor motoren skal sitte, men det er nok åpenbart at Laguna er en av mottakerne. Akkurat som Laguna blir den første modellen som får annen generasjon ESP. Pussig nok er den utviklet og blir levert av Contitech – en avdeling som er sprunget ut av Continental dekk. Men egentlig er det jo ganske logisk at dekk nå betraktes som en integrert del av hele plattform-oppbygningen, og det er akkurat det Contitech gjør. Stabilitetskontroll slik den er i dag, består i stor grad av å bremse et hjul som kommer ut av kurs, eller dempe motorkraften, eller begge deler. I det nye systemet (der også Bosch og Teves tar del nå) har Conti tatt utgangpunkt i at derved oppstår det ofte en understyrings-situasjon – bilen blir ”skjøvet” fremover, over forhjulene som mister noe av grepet. Derfor har de utviklet det såkalte USC – understyrings-kontroll systemet som griper inn på et, to eller tre hjul. Først på det indre bakhjulet, deretter på det indre forhjulet dersom styreutslaget og bilens retning ikke stemmer, og til sist, dersom det er nødvendig, på bilens ytre forhjul. Og dermed burde bilen greie å produsere ideallinjen igjen. Men den mest spennende utviklingen her ligger enda litt lenger frem. Sammen med Contitech er imidlertid Renault i ferd med å legge siste hånd på tredje generasjon stabilitetskontroll. Og her kommer elektrisk styring inn i bildet, for dette systemet gjør det eneste logiske. Når det merker at du har dummet deg skikkelig ut, overtar det ganske enkelt styringen og sørger for nødvendige, korrigerende utslag på forhjulene, om nødvendig forskjellige utslag på høyre og venstre side.
Det høres egentlig ganske morsomt ut. Er du god til å programmere kan du kanskje få den lille, svarte boksen til å gjennomføre slike hårreisende, men enormt tilfredsstillende firehjulssladder igjen, av den typen som har vært umulige å hente frem de siste ti årene?
|