Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda med snillere panser De fleste moderne biler tar godt vare på sikkerheten til de som befinner seg inne i bilen. Men rundt en tredel av de som blir lemlestet eller drept i trafikken, befinner seg utenfor bilen i kollisjonsøyeblikket. |
||||||||||||||||
Mens både fire og fem stjerner nærmest har blitt dagligdags kost i EuroNCAP kollisjonstester de siste årene, er det få som har oppnådd mer enn to stjerner innen kategorien fotgjenger-sikkerhet. Mazda har nå utviklet et nytt panser som er ”snillere” mot dem som måtte være så uheldige å bli truffet av en RX-8. I stedet for det tradisjonelle rammeverket har aluminiumspanseret utviklet for den nye coupéen et antall fordypninger kalt ”shock cones”.
Denne utformingen fordeler kreftene fra et sammenstøt over hele panseret og skal således gi en vesentlig mykere landing for en uheldig fotgjenger, noe som fører til redusert risiko for hodeskader. En intern test Mazda har foretatt basert på Euro NCAPs metoder har vist at det nye panseret kan redusere hodeskader med så mye som 50 prosent. Konstruksjonen gjør også at panseret kan plasseres nærmere motoren enn tidligere, og sammen med RX-8s kompakte rotasjonsmotor har dette gitt bilen en lav front.
Konstruksjonen har tillatt Mazda å lage panseret 22% tynnere enn et konvensjonelt panser, og sammenlignet med det som ble benyttet på RX-7 er det nye 23% lettere med en egenvekt på 4,87 kg pr kvadratmeter. Mazda sier tilsvarende konstruksjoner i fremtiden også vil bli benyttet i andre av deres modeller.
|