Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GMW: de store hydrogen-vennene BMW har lenge preket til fordel for hydrogendrift, gjerne forbrent av en vanlig Otto-motor. GM er heller ikke fremmed for drivstoffet, men de har ligget mer på brenselcelle-området. Nå møtes de to teknologi-gigantene i et spennende samarbeide. |
||||||||||||||||
På Hannover-messen kunne GM og BMW fortelle at de hadde undertegnet en avtale om å jobbe sammen om å utvikle en felles standard for tanking av hydrogen. Ikke et ord om hva hydrogenet skal brukes til, hva slags motorer man skal forbrenne det i, eller hvilken prosess den skal gjennom for å drive biler fremover.
Og det er også helt uinteressant i dette tilfellet. Fordi de fleste er enige om at hydrogen er fremtidens drivstoff, og dermed har vi forsyningsproblemer som må løses. Og dersom de ikke kan løses i fellesskap, vil vi få en forbruker-elektronikk-situasjon der man har en rekke forskjellige standarder – i praksis er det jo ønskelig at hvilken som helst bil kan fylle på hvilken som helst tankstasjon, og til det trengs det samarbeide. Akkurat hvorfor BMW og GM laget et stort ball av at de skal jobbe sammen med dette er ikke helt klart, bortsett fra at dette genererer overskrifter som antyder at her har vi med progressvive krefter å gjøre. Sannheten er imidlertid at vi har et omfattende internasjonalt samarbeide på dette området allerede, European Integrated Hydrogen Project (EIHP) der arbeidet skal danne grunnlaget for de standarder ECE skal gå inn for. ”BMW og GM ønsker at dette tank-systemet, med kuplingen som sentral standard-komponent – skal bli en global standard” får vi høre fra de to hydrogen-vennene. I USA vedtok Senatet i forrige uke å bevilge 1,3 milliarder dollars for et fem års program der hydrogenbilen er i sentrum. Det er ikke noe i det programmet som tyder på at amerikanerne ønsker en egen tankstasjon-standard heller. Hvorfor dette arbeidet er viktig? Jo skal du fylle hydrogen på din neste bil kommer du til å håndtere et stoff som holder minus 200 grader Celsius og som har et trykk som gjør at terroristenes amatørbomber blir kinaputter i sammenlikning. Det er med andre ord et poeng å holde distribusjonen av dette stoffet under kontroll.
BMW regner med såpass mange hydrogendrevne biler at det vil være behov for 10.000 H-stasjoner om ikke alt for lenge (2020?). Men samtidig måtte GM se at Senatet, samtidig som det sa ja til forskningsmilliarden, sa nei til et forslag fra Demokratene, om at USA skulle ha 100.000 H-drevne biler på gata i 2010, og 2,5 millioner innen 2020.
|