Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Civic på 15 mill Hondas Civic runder igjen et rundt et. 15 millioner biler har nå båret dette navnet. Den første kom for 31 år siden og var sammen med Nissans Sunny den litt radikale japanske konstruksjonen. |
||||||||||||||||
Juli 1972 var startdagen for den første Civic’en. En livlig motor på 1200 ccm, et annerledes karosseri – her var det ikke antydninger av amerikansk barokk, og med en forhjulsdrift som ga kjøreglede og kjøreegenskaper på europeisk nivå.
Den første generasjonen utviklet seg stort fem til den nye overtok i 1979. Og underveis ble første-gen også bygget som en sikkerhets-eksperimentbil, og den fikk den første CVCC-miljø-motoren. Begge deler var milepæler, og for oss er det egentlig litt sentimentalt for disse konstruksjonene fikk et ganske nystartet BIL god anledning til både å sjekke ut og presentere. Konseptbiler og spennende konstruksjoner var ikke så vanlig da. Annen generasjon kom i 1979. Da ble det lagt til både en sedan og en stasjonsvogn, men modeller med stor bakdør var fremdeles tilgjengelig, selvfølgelig, slik de har vært opp til våre dager. Det var også her de første engelske sporene ble satt. Triumph Acclaim var lokale utgaver av Civic Opus II. Tredje generasjon kom i 1983 – ny-utgavene den gang var såpass spredte uttrykk som Shuttle i PMV-retningen, og CRX i den sporty enden. Da ble den engelske utgaven forøvrig til Rover 200. Som fem-dørs modell begynte forøvrig Hondas egen produksjon i Swindon, England, i 1994, og da dukket samtidig fetteren, Rover 400 opp. I dag er det syvende generasjon som produseres – den ble introdusert i 2001, og de forskjellige modellene bygges i USA, Japan og England. For tiden bygges det ca. 600.000 Civic’er i året, og Honda er faktisk ikke helt sikker på når og hvor bil nr. 15 mill. ble produsert, bortsett fra at det skjedde i mars.
15 mill. er et solid tall for en stolt modell-serie der vi også har sett svært tidlig bruk av for eksempel ABS, eller trinnløs transmisjon. En av modellene var også, da den ble introdusert, verdens reneste bil drevet av forbrenningsmotor. Vi husker imidlertid bilen som den første japaneren som ødela argumentet om at japanske biler ikke gikk an å kjøre.
|